Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Polsko čekalo na přílet nových stíhaček F-16

  20:53aktualizováno  9. listopadu 6:49
Polská armáda netrpělivě očekává dodávku prvních nových stíhaček F-16. Na letecké základně Krzesiny u Poznaně přistály ve středu odpoledne první dva stroje. Ve čtvrtek by na základnu měly dorazit další dva. Za 48 letounů F-16 nejmodernější verze zaplatí Polsko přes 3,5 miliardy dolarů.

Letoun F-16 polských vzdušných sil. | foto: Ministerstvo obrany Polské republiky

Původně měly první dva letouny F-16C Block 52+ přistát na polské základně v pondělí. Kvůli poruše na kontrole paliva se však oba stroje musely vrátit do USA.

Příčinou byla drobná technická závada, uvedl mluvčí polského ministerstva obrany Piotr Paszkowski.

První dodávku nových stíhaček, které mají být novou chloubou polského letectva, pak zdržely technické problémy ještě jednou. Z úterka na středu musely podle polského internetového serveru onet.pl opět dva letouny kvůli nespecifikovaným technickým problémům během letu přes Atlantik přistát na Islandu a posléze i ve Skotsku.

Další dvě stíhačky přeletěly z USA na základnu v německém Ramsteinu. Polské ministerstvo obrany teď čeká na zprávu výrobce, co bylo příčinou potíží.

Na letišti Krzesiny u Poznaně připravuje armáda na čtvrtek slavnostní ceremoniál, při kterém stíhačky zařadí do výzbroje. Nové stroje má pokřtít Maria Kaczyńská, manželka polského prezidenta.

Polsko si od amerického výrobce Lockheed Martin objednalo celkem 48 nových bojových letounů F-16. Za nejdražší kontrakt zbrojní kontrakt v historii zaplatí Poláci kolem 3,5 miliardy dolarů - tedy v přepočtu více než 80 miliard korun. Na oplátku ale získá do země investice za více jak 7 miliard dolarů.

Do konce roku 2007 má polské letectvo dostat 23 jednomístných strojů s označením C a 9 dvoumístných letounů s přívlastkem D. Zbývajících 13 jednomístných a 3 dvoumístné pak do konce roku 2008.

Stíhačky budou umístěny na základnách Krzesiny a Lask a nahradí dosluhující letouny sovětské výroby MiG-29, které polsko získalo darem od Německa a také z Česka výměnou za vrtulníky Sokol.

Operačního stavu dosáhne první letka polských F-16 v roce 2008.

První letouny F-16 začala americká armáda používat v roce 1976. Od té doby Lockheed prodal o 23 zemí po celém světě zhruba 4400 těchto víceučelových stíhaček, které se staly nejpopulárnějším armádním strojem na zeměkouli.

Jen mezi evropskými spojenci z NATO používá stroje F-16 Belgie, Dánsko, Řecko, Nizozemsko, Norsko, Německo a Turecko.

Polsko si původně vybíralo mezi třemi letouny - americkým letounem F-16, francouzským strojem Mirage 2000 a britsko-švédskou stíhačkou Jas-39 Gripen. V roce 2003 si Poláci nakonec objednali americké stroje.

Podobné problémy s nadzvukovými letouny pro armádu jako Polsko, řešily i okolní země včetně České republiky. Česko si nakonec pronajalo 14 stíhaček Jas-39 Gripen. Stejnou cestou pronájmu britsko-švédských gripenů šlo i Maďarsko. Naopak jediné Slovensko se rozhodlo modernizovat stávající letouny MiG-29 a prodloužit jejich životnost zhruba o patnáct let.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh....
Zájem o zálohy roste. Armáda přijala rekordních 600 dobrovolníků

Dalších zhruba šest stovek nováčků nastoupilo ve Vyškově k základnímu vojenskému výcviku. Kromě budoucích profesionálů také 50 nových aktivních záložníků a 15...  celý článek

Americký torpédoborec USS Ross u pobřeží Skotska odpaluje antiraketu ke zničení...
NATO naostro testuje protiraketový deštník, má zničit balistické střely

Bude to první takřka ostrý test. Severoatlantická aliance během cvičení "Formidable Shield" u Skotska vyzkouší svůj protiraketový deštník. Tentokrát ale...  celý článek

Vrtulníky Mi-24 a Mi-171š v akci při záchraně pilota
Dny NATO navštívilo 90 tisíc lidí. Nedělní program pokazilo počasí

Nedělním programem skončily Dny NATO v Ostravě. Fandové letecké techniky marně očekávali start aerobatické skupiny Saudi Hawks ze Saúdské Arábie, jejich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.