Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Polské tržnice vymírají

  10:49aktualizováno  10:49
V pět hodin ráno nástup do modré promrzlé karosy, pár hodin strastiplné cesty a člověk se ocitá v ráji levných nákupů - v polské tržnici. Ty doby "levných zájezdů" už začínají být nenávratně pryč. Polské tržnice se už ani těm nejšetřivějším Čechům vpodstatě nevyplatí. Vytlačují je totiž stále rostoucí hypermarkety s "akčními" cenami.Tradiční polské tržnice pod širým nebem, na nichž je stále možné pořídit prakticky vše, jedna po druhé zavírají své brány. Přestávají do nich chodit i Poláci.

Přežít mohou podle odhadů analytiků prakticky jenom zeleninové trhy; zmizet má i dnes největší polská tržnice Europa na stadionu desetiletí v polské metropoli.

Koupit se dá podprsenka i zbraň
Na varšavském stadionu každý den rozbalují stánky stovky prodejců; velká část z nich přitom přijíždí ze zemí bývalého Sovětského svazu. Koupit je možné prakticky vše. Od spodního prádla, přes běžné oblečení, boty, pirátské kompaktní disky nebo počítačové programy až po zbraně. Ty ale samozřejmě "pod rukou".

"Žena chtěla koupit na stadionu pračku, ale řekla si jen o automat. Prodejce ji dal v kufru starého moskviče vybrat z několika kalašnikovů," řekl člen ostrahy, která hlídá některé z varšavských obytných domů.

Další si liboval, že od jednoho z prodejců ještě před oficiální premiérou koupil nejnovější desku rockové hvězdy. A jen za osm zlotých, tedy zhruba 72 korun. Sami prodejci na stadioně podobné zvěsti komentují jen mávnutím ruky. Koupit se dá opravdu leccos.

"Kolego, tam si nevybírej, já prodávám levněji," láká ke koupi levné muziky špatnou polštinou asi pětatřicetiletý Ivan. Na stadion prý jezdí z Ukrajiny, protože doma se na chleba vydělává těžko. Nad původem svého zboží jen krčí rameny a klienti se neptají. Madonna za necelých šedesát korun opravdu jen těžko bude od oficiálního producenta.

"Rád bych si koupil originál, ale tady pořídím i osmkrát levněji," komentoval pak svůj nákup zhruba patnácti hudebních disků dvacetiletý Klaudiusz. Stejné je to ale podle něj i například s počítačovými hrami nebo celými programy.

Kupujících ubývá, stěžují si prodejci
Přesto si prodejci stěžují, že kupujících není už zdaleka tolik co dříve. Navíc tržnici na stadionu nepřeje ani radnice, která začala intenzivně přemýšlet o navrácení stavby původnímu účelu. Konec tržnice Europa je tak prý otázkou měsíců.

Polským trhovcům ale doba obecně nepřeje. Zájem klientů z měsíce na měsíc klesá a Poláci před tradičními bazary začínají jednoznačně dávat přednost nákupu kvalitního zboží v kamenných obchodech.

"Trend se zdá být stálý. Tendence posledních let ukazuje na výrazný propad obchodu na polských bazarech," řekl novinářům Marcin Peterlik z Institutu hospodářských výzkumů.

Podle Boženy Slomiřské z Institutu vnitřního trhu se pak tržnice jednoznačně nacházejí v období úpadku.

Hypermarkety: silná konkurence
Příčin je několik. Tržištím začaly silně konkurovat super a hypermarkety, které rostou v každém větším polském městě doslova jako houby po dešti. K tomu je podle tržních expertů potřeba přidat stále rostoucí příjmy obyvatelstva a s tím související změna preferencí konzumentů.

"V posledních deseti letech polští spotřebitelé získali evropské návyky. Hodnotí nejen nízkou cenu, ale rovněž jakost produktu a pohodlnost nákupů," řekl Peterlik.

O svou budoucnost se tak prý nemusejí bát pouze lokální zeleninové trhy. A po určitou dobu zřejmě rovněž některá příhraniční tržiště nejen v blízkosti polsko-českého pomezí, která slouží k nákupům především za tím účelem přijíždějících turistů.

Největší polská tržnice Europa na stadiónu desetiletí ve Varšavě. I ona má brzy zmizet podobně jako další tradiční tržnice pod širým nebem, kde bylo doposud možné koupit lacino téměř vše. Příčinou jejich konce jsou nové hypermarkety a rostoucí příjmy obyvatelstva (7. května 2001).

Největší polská tržnice Europa na stadiónu desetiletí ve Varšavě. I ona má brzy zmizet podobně jako další tradiční tržnice pod širým nebem, kde bylo doposud možné koupit lacino téměř vše. Příčinou jejich konce jsou nové hypermarkety a rostoucí příjmy obyvatelstva (7. května 2001).

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Moussa Oukabir na archivním snímku
Hlavní podezřelý: sedmnáctiletý Maročan, který toužil zabíjet „bezvěrce“

Španělská policie považuje za pravděpodobného pachatele útoku v Barceloně sedmnáctiletého Maročana Moussu Oukabira. Policisté po něm stále pátrají. Policie...  celý článek

Test severokorejské mezikontinentální střely Hwasong-14 (4. července 2017)
Američané hádají, kolik má Kim atomovek. Prostě nevíme, přiznávají

Mezi americkými experty panuje značná nejistota ohledně rozsahu severokorejského jaderného arzenálu, upozornilo AP. Podle zpravodajských služeb má režim k...  celý článek

Ulice Barcelony den po teroristickém útoku (18. srpna 2017)
Odborník: Španělé už odhalili desítky spiknutí, útok byl otázkou času

Hrozba radikálního islamismu není ve Španělsku nová, říká odborník na politický terorismus Miroslav Mareš. Od 90. let tamní policie překazila desítky pokusů o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.