Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Polské námořnictvo po letech dostane nové plavidlo, zatím jen hlídkové

  20:28aktualizováno  20:28
Dlouhých čtrnáct let čekalo polské námořnictvo na nový přírůstek do flotily bojových lodí. Místo plánovaných sedmi zbrusu nových korvet ale dostane pouze jediný těžký hlídkový člun. Zatím. Ministerstvo obrany chce v modernizaci námořních sil pokračovat.

„Musíme tvrdě pracovat na tom, jak přestavět polské námořnictvo,“ prohlásil ministr obrany a vicepremiér polské vlády Tomasz Siemoniak ve Gdyni, kde bylo slavnostně spuštěno na vodu a pokřtěno nové plavidlo polského námořnictva ORP „Ślązak“.

ORP "Ślązak"

Plavidlo určené pro boj s hladinovými cíly a asymetrickými hrozbami. Má sloužit jako hlídkový člun a chránit námořní cesty, doprovázet a chránit obchodní plavidla, ale nasazeno může být také v protipirátských či protiteroristických operacích. Polské námořnictvo počítá s tím, že v případě potřeby může sloužit jako platforma pro operace speciálních sil a to i díky přistávací ploše pro vrtulník.

Technické údaje:

  • Délka: 95,2 m
  • Šířka: 13,5 m
  • Výška k palubě: 9,35 m
  • Ponor: 3,6 m;
  • Výtlak: 1.800 t
  • Pohon: 2x 3240 kW
  • Max. rychlost: 30 uzlů
  • Plánovaná výzbroj: velitelský a řídící systém firmy THALES, 1x dělo 76 mm (OTO Melara), 2x kanón 30 mm (MARLIN), 4x raketomet (Grom), 4x kulomet 12,7 mm

Zdroj: MON

Přes 95 metrů dlouhá loď je prvním z očekávaných zbrusu nových přírůstků po dlouhých čtrnácti letech, kdy se polské námořnictvo složené dosud v drtivé většině z plavidel z dob sovětské éry nezadržitelně zmenšovalo.

Ve své kategorii hlídkových plavidel bude ORP „Ślązak“ patřit mezi ta těžká. Vyzbrojen bude námořním dělem, čtyřmi raketomety, dvěma kanónovými stanovišti a čtveřicí velkorážných kulometů.

Ale to až v průběhu dalších měsíců. „Nyní bude loď vybavena a musíme také vycvičit posádku. Očekáváme, že do konce příštího roku vstoupí do služby. Musí také ještě projít testy na moři,“ konstatoval Siemoniak.

Pohrobek projektu „Gawron“

Nová loď vznikla jako pohrobek projektu „Gawron“, v rámci nějž mělo polské námožnictvo omladit sedm moderních korvet čistě domácí polské provenience. Projekt odstartoval už v roce 2001 a první lodě měly jít do služby o osm let později. Jenže plán kvůli enormním finančním nákladům po několika letech ztroskotal. Zůstal po něm pouze jeden nedokončený trup budoucí korvety.

Vláda pak stála před obtížným výběrem ze tří možných variant, co dál: buď dokončit stavbu jedné korvety, což by vyšlo na více jak miliardu zlotých, nebo prodat nedostavěný trup do šrotu, či dostavět loď ve verzi hlídkového plavidla.

Fotografie

Křest nového hlídkového plavidla ORP "Ślązak" polského námořnictva v přístavu v Gdyni
Nedokončený trup korvety původního projektu "Gawron" pro polské námořnictvo

Nakonec byla v roce 2012 vybrána varianta třetí a podle ministra Siemoniaka jedná v současnosti národní skupina pro vyzbrojování s polskými loděnicemi o možné dodávce dalších šesti hlídkových a pobřežních plavidel.

Přibudou i nové ponorky

Plán modernizace do roku 2030 počítá také s pořízením tří nových ponorek (čtyři dosavadní budou vyřazeny do roku 2015) nebo šesti bojových a šesti záchranných vrtulníků. I přesto se ale celkově polská flotila zmenší. Počítá se pouze s plavidly menších kategorií.

Například dvě raketové fregaty třídy Oliver Hazard Perry, které tvoří dosud páteř polského námořnictva, mají být vyřazeny bez náhrady.

„Posílení námořnictva je potřebou naší doby. Potřebujeme nové kapacity v Baltském moři... to má strategický význam pro naše zájmy a zájmy NATO,“ prohlásil Siemoniak.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.