Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Polská média tlačila Kaczynského, tvrdí OBSE

  18:42aktualizováno  18:42
Mezinárodní pozorovatelé kritizují polská, především veřejnoprávní média za tendenčnost při nedělních volbách. Nelíbí se jim, jak velký prostor před volbami dostala tehdy vládnoucí strana Právo a spravedlnost premiéra Kaczynského.

Veřejnoprávní média podle zahraničních pozorovatelů stranila vládnoucí straně Jaroslawa Kaczynského. | foto: AP Photo/Czarek SokolowskiČTK

Vlna kritiky se na polská veřejnoprávní média snesla z  Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE). Celkově však předčasné parlamentní volby byly podle prvního hodnocení pozorovatelů demokratické. S odkazem na zprávu OBSE to dnes napsal deník Gazeta Wyborcza.

Polsku doposud vládli bratři Jaroslaw Kaczynski z Práva a spravedlnosti (PiS) na postu premiéra a Lech Kaczynski ve funkci prezidenta. Opozice je kritizovala mimo jiné za to, že zcela ovládli veřejnoprávní média.

"Nerovnováha ve veřejnoprávní televizi, z níž těžilo PiS, byla obrovská," uvedl Bogdan Borusewicz, senátor vítězné Občanské platformy (PO). Právě jeho strana volby vyhrála. - více zde

Kabinet premiéra Kaczynského před volbami zpočátku přítomnost pozorovatelů odmítal, ale nakonec je pozval. - více zde

Havel měl pravdu, pozorovatelé byli třeba
Mezinárodní dohled na volby v září Polsku doporučil i bývalý český prezident Václav Havel. Jeho prohlášení vyvolalo převážně negativní reakci, protože zahraniční pozorovatelé bývají obvykle vysíláni do zemí, kde jsou s demokracií problémy. - více zde

Dvanáctičlenná mise pozorovatelů OBSE sledovala průběh kampaně, nedělní hlasování i zpracovávání výsledků. Skupina ocenila práci ústřední volební komise i úředníků, kteří při volbách asistovali. Nicméně pozorovatelé poukazují na "sporadické tendenční intervence státních institucí" ve volební kampani. Nejostřeji kritizují veřejnoprávní média.´

Úřad pro demokratické instituce a lidská práva (ODIHR, jenž je orgánem OBSE) píše o "nerovnosti v TVP (veřejnoprávní televize) při prezentaci třech hlavních rivalů (Jaroslaw Kaczynski - PiS, Donald Tusk - PO a Aleksander Kwasniewski - Levice a demokrati)" a "disproporcích v informování o jednotlivých stranách ve veřejnoprávní televizi".

Úřad kritizuje také Státní radu pro rozhlasové a televizní vysílání, která "nebyla schopna splnit svou ústavní zodpovědnost kvůli nedokonalé struktuře a vnitřním rozporům, které vyplývají z jejího politického složení".

Nový cíl: novináři musí být nezávislí
Jedním z prvních cílů vítězné Občanské platformy má být právě vyvázání veřejnoprávních médií ze závislosti na vládnoucích politicích. Strana už připravuje změny v legislativě, která se médií týká.

"Chceme veřejnoprávní média a v nich pracující novináře vymanit z vlivu politických stran. Letošní volební kampaň ukázala, že vláda, která ovládá média, jich neváhá využít v politickém boji," říkají politici vítězné strany.

Televize TVP ve volební kampani zvala do studia především politiky z Práva a spravedlnosti. Ti ale naopak po ohlášení výsledků prohlásili, že jednou z příčin jejich porážky bylo to, že většina médií stála po boku soupeřů.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jana Nečasová (dříve Nagyová) u Obvodního soudu pro Prahu 1.
Nečasová doplatila statisíce, které dlužila na daních za luxusní dárky

Bývalá šéfka kabinetu premiéra Petra Nečase Jana Nečasová, dříve Nagyová, už doplatila daně z luxusních darů, kvůli kterým čelí žalobě z krácení daně. Cenu...  celý článek

Vrchní část věže je třeba opravit, protože do jejího krovu kvůli poryvům větru...
Plán počítá s dostavbou Staroměstské radnice, křídlo jí chybí od války

Grandiózní i umírněné návrhy se během více než století objevily v souvislosti s novou podobou východního křídla Staroměstské radnice. Místo toho jsou přes 70...  celý článek

Zteč mechanizované jednotky na Dnech NATO v Ostravě
PŘEHLED: Co ve volbách slibují strany pro armádu a obranu

Jak se politické strany a hnutí, ucházející se o přízeň voličů ve sněmovních volbách, staví k otázkám zajištění bezpečnosti a obrany? Přinášíme ucelený...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.