A to i přesto, že se bagry měly zarýt do rašeliniště letos v srpnu. Za záchrannou brzdu zatáhla Evropská unie, která si nyní na Polsku vynutila písemné potvrzení, že do oblasti nepošle těžkou techniku dřív, než Evropský soudní dvůr v Lucemburku potvrdí, že je stavba legální.
Ekologové, kteří s transparenty už několik měsíců protestují proti záměru vlády, si na čas oddychli. Stavbě totiž mělo předcházet vykácení dvaceti tisíc stromů.
"Rospuda není jen polským dědictvím, ale dědictvím celé Evropy,“ řekla BBC ochranářka Malgorzata Znaniecka. Rostou tu vstavači, hnízdí tu orli, vzácná káňata i ledňáčci, ale jsou tady i vlci a rysové.
Do Rospudy, do níž člověk nezasahoval od šestnáctého století, míří ročně tisíce turistů. Hledají tu nejen nedotčenou přírodu, ale také sem jezdí za kanoistikou. Poláci dokonce Rospudu zařadili na samý vrchol žebříčku nejkrásnějších splavných oblastí celého Polska.
Jenže obyvatele třicetitisícového Augustova unijní příkazy rozhořčily. Už patnáct let totiž marně volají po obchvatu, denně jim přes město jezdí na šest tisíc aut. Nemohou s dětmi přejít silnici a jsou často svědky dopravních nehod.
V posledních měsících dokonce neváhali vyrazit na silnice, aby zatarasili cestu kamionům, které směřují dál do Lotyška a Litvy. "Můžu říct jediné: Chceme, aby tu ten obchvat už stál. Čekáme na něj patnáct let,“ řekl serveru gazeta.pl Jerzy Buzon. Lidé, kteří už nechtějí trpět, že Polsko s baltskými zeměmi spojuje jediná křivolaká silnice, nazývají ochranáře "ekoteroristy a jidáši“.
Unie versus vláda
Nejžhavější polský ekologický střet, jak bývá vybudování Via baltiky přes údolí Rospuda nazýváno, má však ještě jeden rozměr. Není to jen válka tamních obyvatel, jimž pod třesoucími se okny neustále proudí šňůra aut, s ekology, pro něž jsou rostliny důležitější než lidé.
Za obyvateli Augustova a dopravci stojí vláda a za ochranáři Evropská unie. Zatímco pro polské politiky je důležité vybudovat rychle důstojnou spojnici se sousedy, EU zase brání rašeliniště.
Pro polskou politickou reprezentaci je velmi trpké podřídit se Bruselu. Bratři Kaczynští totiž na své voliče zapůsobili hlavně tím, že se rozhodli bránit na evropské úrovni polské zájmy.
"Je nemyslitelné, aby Unie takhle zasahovala. Stavba byla naplánovaná už před naším vstupem do EU,“ rozčiloval se na BBC Bogdan Dyjuk, který demonstroval za urychlené započetí stavby.
Jenže Polsko si nemůže jen tak dovolit rozhodnutí Unie ignorovat, jakkoli by chtělo. Je totiž zvyklé na přísun dotací právě z bruselských fondů. A do roku 2013 má možnost čerpat miliardové částky třeba právě na stavbu silnic.
Avšak zda buldozery do údolí najedou, nebo ne, to se ještě uvidí. "Celkově jsme stavební práce samozřejmě nezastavili. Dál budujeme za hranicí chráněného území,“ řekl listu Gazeta Wyborcza Andrzej Maciejewski z Generálního ředitelství silnic a dálnic. Premiér ještě před souhlasem s pozastavením stavby řekl agentuře AFP: "Musíme být zdrženliví. Pozastavíme nyní práce, abychom je obnovili, až zvítězíme.“