Při vystupování zakopnete o schod, protože výtah zastavil příliš brzy. Po zaseknutí se nedozvoníte pomoci a pokud nefunguje vážení, může ve výtahové kleci zůstat třeba váš pes nebo dítě, které si někdo přivolá.
V panelových domech zase lze snadno překonat dveře, za kterými zeje výtahová šachta. "Tím se baví zejména teenageři a provozují adrenalinové sporty," přiblížil pro iDNES.cz nejčastější potíže s výtahy generální sekretář Unie výtahového průmyslu ČR Jan Dvořák.
Podle něj je v ČR kolem 40 tisíc výtahů v nevyhovujícím stavu. Norma z roku 2004 nařizuje, aby všechny výtahy uvedené do provozu před rokem 1999 prošly inspekční prohlídkou. Provozovatelé výtahů mají povinnost odstranit rizika do pěti až deseti let po inspekci. Některým tento termín již vypršel, pro jiné skončí v příštích letech.
"Stále existují provozovatelé, kteří svou povinnost nesplnili. Ti by si rozhodně měli pospíšit, aby zbytečně neriskovali možné škody či postih," dodal Dvořák. V závislosti na velikosti výtahu se náklady na odstranění provozních rizik pohybují od 700 tisíc do zhruba 1,2 milionu korun. "Nejekonomičtější je výtah vyměnit," doporučuje Dvořák.
Podle sdružení majitelů jsou opravy v Česku předražené
Předseda sdružení Hnutí na obranu majitelů realit Girolamo Giormani se na to ale dívá jinak. "Je to byznys jako každý jiný. Problém je spíš v penězích. Každá maličkost, kterou na domě děláte, je v Česku strašně předražená," řekl iDNES.cz.
"Nechal jsem třeba předělat dveře výtahu, aby to odpovídalo normě Evropské unie, protože když se tam dostane noha dítěte, tak je to strašný malér. Ale to víte, jsou to většinou staré výtahy a není to žádná legrace. Dva miliony jsou dva miliony, takže to zatím jenom opravuji a počkám, až se to nakumuluje," dodal Giormani.
Vlastníkům domů nehrozí za nesplnění nových pravidel finanční postih, musí ale počítat s odpovědností za případné škody způsobené nevyhovujícím technickým stavem výtahu.
"V případě, že by se v takovém výtahu někdo zranil nebo dokonce zabil, odpovídá majitel budovy za veškeré škody. Náklady na léčbu, bolestné a ušlý zisk zraněných osob mohou dosáhnout i několika milionů korun," cituje ČTK Dagmar Jonášovou z Raiffeisen stavební spořitelny.
Přesto jsou nehody způsobené technickým stavem výtahů spíše výjimkou. Systém zavedený před lety nařizuje mnoho kontrol a revizí, které umožňují vcelku bezpečný provoz.