Ve středu se proto měl sejít prezident ČSA Jaroslav Tvrdík s ministrem obrany Karlem Kühnlem, pod něhož vládní letka spadá.
"Máme kapacity, abychom zajistili přechodné, ale i dlouhodobé řešení problému. Jsme dokonce ochotni převzít celou zodpovědnost za přepravu ústavních činitelů na sebe," řekl ve středu šéf ČSA Tvrdík.
Pověstná poslední kapka trpělivosti s poruchami zastaralých vládních strojů padla před dvěma týdny, kdy kvůli poruše hydraulického čerpadla na stroji Tu-154 musel nouzově přistát ministr zahraničí Cyril Svoboda v africké Mauritánii. A při své cestě do Latinské Ameriky nabral kvůli opravě téměř třicet hodin zpoždění. V minulých měsících komplikovaly závady na armádních letadlech také cesty prezidenta Václava Klause i ministra obrany.
Tvrdík MF DNES řekl, že nabízí vládě nejmodernější letouny Airbus. "Pro dálkové tratě mimo Evropu nabídneme ministerstvu obrany náš Airbus A-310. A na střední vzdálenosti bychom dali k dispozici letadlo nové generace A-320," řekl Tvrdík a potvrdil, že na ČSA se obrátil přímo premiér Paroubek. "Na nás se obracel premiér, zda bychom uměli vypracovat alternativu pro přepravu ústavních činitelů. Tak jsme řekli, že ano," uvedl Tvrdík.
Jak přesně by spolupráce s ČSA vypadala a na kolik by taková přeprava politiků vyšla, není zatím jasné. "Bude záležet, co bude ministerstvo obrany chtít. Je to první schůzka a já dnes budu spíš jen poslouchat," řekl před schůzkou Tvrdík.
Armáda původně chtěla, že by si letadla od ČSA jen půjčila a sama by s nimi létala. "To je ale pro nás nepřijatelné. Jediné možné řešení je, že bychom převzali zodpovědnost za přepravu komplexně na sebe," řekl Tvrdík. Jednání Tvrdíka s Kühnlem do uzávěrky tohoto vydání neskončilo.