Není tedy výjimkou, kdy starosta zneužije ve svůj prospěch územní plán města a zakoupí si pozemek, který je trávníkem a parkovou zelení.Později se jako na potvoru rozhodne, že právě to je ta nejvhodnější a jediná plocha pro stavbu nového supermarketu.
Místo radnice a městského rozpočtu inkasuje peníze starosta, který za podobné porušení střetu zájmů ještě zdobí kandidátky strany na hejtmana, kterým se později stane. Tam rozhoduje o zakázkách v daleko větším rozsahu. Daná strana se zřejmě řídí heslem udělejme kozla zahradníkem.
Druhý v době, kdy byl starostou, sklidí desetimilionové provize do vlastní kapsy za prodej akcií, které iniciativně pomáhal ovlivňovat v neprospěch města.Pomozme mu tedy k místu senátora.Třeba dostane imunitu.
Další starostka uzavře zprostředkovatelskou smlouvu s makléřskou firmou a několik set miliónů pomáhá za mnohamilionové provize vložit na zhodnocení do ne v té době výhodného podílového fondu. Samozřejmě střet zájmů je jí cizí. Máme i starosty vykuky, kteří ručili za nesplácené úvěry podnikatelů obecním či městským majetkem, prodali a prošustrovali, co se dalo.
Ti už se dostávají velice pomalu do vězeňských cel. Snad se je podaří odměnit včas, pokud jejich činy zatím nebudou promlčeny a zadlužené obce neskončí v konkurzech.
O zneužívání prodeje pozemků z pozemkového fondu by mohl promluvit nejeden ministr, který pro své rodinné příslušníky nakoupí lukrativní pozemky, v jejichž koupi vůbec střet zájmů nevidí. Nejeden politik, poslanec, senátor, starosta a hejtman si hřeje další teplé místečko v představenstvech, dozorčích radách soukromých společností, kde zastává místo sám, či v zastoupení svých rodinných příslušníků.
Každý však chápe, že zadarmo tam nebude ani on, ani rodinní příslušníci. Taková místa s 20.000-100.000 měsíčním platem se dávají jako odměna za lobování v parlamentu, ovlivňování zákonů, přidělování státních zakázek, komunálních, ve prospěch firem, nebo pokud je ve firmě společníkem ať už tichým či veřejným, ve prospěch vlastní.
Stačí se podívat do obchodního rejstříku, kde se pohybují naši politici. Zvláště někteří z úzkého klubka politiků, které je vždy tam, kde se rozhoduje o velkých penězích, ať už to jsou pohledávky v ČKA, nebo působili v různých společnostech nyní v konkurzech či likvidacích, zametajíc stopy za svým odměňováním za lobing a napomáhání tunelům v podnicích. Od těchto praktik se odvíjí i tzv. tunelování státního rozpočtu se zakázkami bez výběrového řízení, které se postupně předražují, nekontroluje se úmyslně odvedená práce v požadované kvalitě a ceně.Výčet různých návodů by byl nekonečný.
Zkusme malý náčrt zákona o střetu zájmů:
1/ Všichni politici na volitelných místech, každý starosta a místostarosta, zastupitel ať v obcích s rozšířenou působností, či na městské a krajské úrovni, hejtmani a členové rad, senátor, poslanec, ministr a jejich náměstci by byli nuceni dávat daňové přiznání.
V případě nesplnění do stanoveného data není třeba vymýšlet výše pokut, odstoupí rovnou z funkce bez odstupného a jakéhokoliv finančního vyrovnání do konce kalendářního měsíce, ve kterém se porušení zjistí a na jeho místo nastoupí další kandidát té strany z předchozí kandidátky ve volbách. V případě náměstků a členů rad nastoupí jiný buď v kandidátce, nebo vybraný výběrovým řízením. V případě zatajení příjmů podléhající zdanění zbavit případné imunity a postupovat tak, jak postupují finanční úřady vůči daňovému poplatníku, pokud poruší zákon.
2/ Každý politik výše jmenovaný by nesměl být po dobu výkonu funkce v dozorčích radách, v představenstvech ani jako jednatelé jakýchkoliv společností, nadacích a to ani jeho rodinní příslušníci v první skupině. V případě porušení stejný postup jako v bodě 1, tedy odstoupení z funkce bez náhrad. Na zastupování státu či města ve společnostech, kde má akcie město či stát by byli školení úředníci z Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, kteří se vyznají nejen v účetních závěrkách a jejich přílohách, ale i v obchodním zákoně.
3/ Zakázky na státní či komunální úrovni by mohla dostat pouze firma, kde nepůsobí příbuzní nikoho z předsednictva, které o zakázkách rozhoduje. Při porušení odstoupení z funkce bez náhrad. Uvedený politik by po svém případném odstoupení z jakéhokoli důvodu nesměl v takové firmě po dobu 18 měsíců pracovat, ani s ní spolupracovat on jako podnikatel, taktéž jeho příbuzní v první skupině. Při porušení stanovená pokuta.
4/ Výše jmenovaný politik by nesměl po dobu výkonu funkce uzavírat jakékoliv zprostředkovatelské a smlouvy na obchodní činnost na vlastní účet, ani uzavírat obchody s rodinnými příslušníky, kteří tuto činnost vykonávají v době výkonu funkce. Při porušení odstoupení z funkce bez náhrad.
5/ Každý politik, který poruší zákon o střetu zájmů a způsobí svým jednáním jakoukoliv škodu organizaci, pro kterou pracuje, se řídí nejen zákonem o střetu zájmů, ale i dalšími zákony ČR, zvláště pak obchodním, trestním a zákoníkem práce, kde bude včleněna úprava zákona o střetu zájmů.
6/ Obsazování funkcí generálních ředitelů, náměstků v podnicích, úřadech řízených státem musí proběhnout pouze na základě výběrového řízení bez ohledu na stranickou příslušnost, která napomáhá přidělování tzv. trafik, tedy lukrativních míst pro straníky.
Zákon o střetu zájmů musí jistě pokrýt celé nepřeberné množství praktik těch špatných politiků, kteří se do politiky vetřeli ze zištných důvodů. Jsou i tací, kteří jsou čestní, nepodplatitelní a pod jejichž rukama vznikají zákony bez kliček, možností úniků a trojích výkladů, aniž by poškozovali některou skupinu lidí.
Pod jejich vedením vzkvétá město a obce bez dluhů, těch je však v naší politice jako šafránu. Dobrý zákon o střetu zájmů napomůže, aby takových lidí bylo více a s penězi daňového poplatníka se konečně přestalo plýtvat.