Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Poslanci kývli na zvýšení rychlosti na dálnicích na 150 km/h

  12:20aktualizováno  21:19
Na dálnici by se podle poslanců mělo začít na vybraných úsecích jezdit rychlostí 150 kilometrů za hodinu. Schválili to při projednávání zákona o provozu na pozemních komunikacích. A když zákon prošel přes odpor ministra dopravy Dana Ťoka, odměnili se za to hurónským pokřikem. Zákon ještě musí schválit Senát a potvrdit prezident Miloš Zeman.

Ministr Ťok iDNES.cz řekl, že nebude ovlivňovat senátory, aby to změnili. Nejen proto, že pro změnu hlasovalo 114 ze 172 přítomných poslanců a poslanci by tak mohli případné veto Senátu přehlasovat.

Ťok vychází především z toho, že jeho úřad bude mít v rukou, kde se rychlostí 150 kilometrů za hodinu skutečně jezdit bude a kde ne. „Je to vůle poslanců. Senátoři k tomu zaujmou stanovisko. My aktivně nebudeme přesvědčovat senátory, aby to zrušili. Je to stejně uděláno tak, že ty úseky bude definovat ministerstvo dopravy a naše stanovisko není příliš souhlasné,“ uvedl Ťok.

„Předpokládám, že Senát zváží všechny argumenty pro a proti. Je to věc, kterou bude třeba ještě analyzovat,“ řekl iDNES.cz ke zvýšení rychlosti na dálnicích premiér a předseda ČSSD Bohuslav Sobotka. On sám se při hlasování zdržel, respektoval Ťokův nesouhlas. „Vzhledem k tomu, že jezdím na dálnici D1, tak vím, že není ani pro nižší rychlosti,“ uvedl ministr zahraničí Lubomír Zaorálek.

Zvýšení rychlosti vymyslel poslanec ODS

Návrh, aby se na dálnicích mohlo jezdit namísto současné nejvyšší rychlosti 130 kilometrů za hodinu stopadesátkou, vymyslel občanský demokrat Ivan Adamec a osvojil si ho šéf klubu ODS Zbyněk Stanjura. Na to, jak poslanci hlasovali, je zajímavý pohled. Podporovali to zákonodárci napříč stranami. Poslanci prostě chtějí jezdit rychle. (jak kdo hlasoval, najdete zde)

V debatě před schválením návrhu se ale našli i tací, kteří si dovolili protestovat. „Riskuji pověst muže i pravicového politika,“ řekl exministr zdravotnictví Leoš Heger z TOP 09. Upozornil na zdravotní rizika extrémně rychlé jízdy.

Jiný lékař, sociální demokrat Jiří Koskuba v nadsázce upozorňoval na to, co se teď bude dít dál. Bude snaha, aby se mohlo jezdit 180 za hodinu a pak třeba 200. „Uvidíme, co to udělá. Je nás příliš mnoho,“ uzavřel svou úvahu.

Úseky dálnice, kde by se mohlo jezdit 150 km/h.

Úseky dálnice, kde by se mohlo jezdit 150 km/h.

Zvýšení rychlosti na dálnicích přidali poslanci do zákona, jímž chtěl Ťok umožnit jen to, aby se o dvacet kilometrů v hodině - z 90 na 110 kilometrů zvýšila rychlost na vybraných čtyřiadvaceti úsecích silnic I. třídy, například mezi Teplicemi a Bílinou, z Jihlavy k dálnici D1 či z Pardubic do Hradce Králové (seznam úseků najdete zde).

Ťok marně apeloval na poslance, ať to nedělají v případě dálnic, protože české dálnice nejsou na rychlost 130 kilometrů za hodinu ani konstruovány.

„Mně by vyšší rychlost vyhovovala. Představuji si, že by mohla platit na opravených úsecích D1 a na dálnici D8 směrem na Drážďany,“ řekl MF DNES poslanec sociální demokracie, „fanoušek“ rychlé jízdy Jaroslav Foldyna.

Souhlasíte s návrhem zvýšit rychlost na rovných úsecích dálnic na 150 km/h?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 2. května 2015. Anketa je uzavřena.

ANO 6388
NE 6160






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.