Jaképak chyby? Exministr dopravy Milan Šimonovský tvrdí, že systém je nastaven správně.

Jaképak chyby? Exministr dopravy Milan Šimonovský tvrdí, že systém je nastaven správně. | foto: Michal Sváček, MF DNES

Politici vymýšlejí, jak opravit bodový systém

  • 345
Jediný z oslovených politiků, který si nepřipouští, že bodový systém selhává, je jeho autor Milan Šimonovský. Nechce uvěřit, že řidiči dostávají body, aniž to tuší. "Úřad se určitě musí snažit řidiče pozvat k projednání přestupku a vyřídit si to s ním," argumentuje exministr dopravy.

Po roce fungování silničního zákona se ukázalo, že pomalé úřady včas neinformují o přestupcích řidiče, kteří tak dál jezdí v domnění, že mají "čisté konto".

Nečekaná vada zaskočila poslance Miloslava Kalu z ČSSD, který je velkým zastáncem bodového systému. "Vůbec jsme nečekali, že jako piráti se budou chovat zrovna úřady. Úplně se tak vytrácí duch zákona, přestává plnit preventivní roli," říká Kala.

"Představte si, kdyby úřady takhle řešily všechny přestupky, třeba sousedské spory. Počkaly by, až se něco stane potřetí, až pak by si vás pozvaly a vyřešily všechny přestupky najednou."

Jak to změnit? Poslanci se předhánějí v návrzích, ale zatím těžko odhadovat, na jakém řešení se nakonec shodnou. Dosud o problému vůbec nevěděli, vždyť právě odstraňují jiné chyby v silničním zákoně. Potížemi s "utajenými body" se dosud vůbec nezabývali.

Dejme body na internet
Teď, když na problém upozornila MF DNES, už ano. "Trochu jsem znejistěl, jestli mě kamera už taky nenatočila," zapochyboval po přečtení článku Karel Korytář z ČSSD.

Jeho stranický kolega Miloslav Kala navrhuje, aby ministr vnitra úřadům nařídil zkrácení lhůty na vyřízení bodových přestupků. Teď mají čas dvanáct měsíců.

Ministr Ivan Langer z ODS to však odmítá, protože by to znamenalo zvýšení byrokracie na úřadech. "My jim řekneme: Zkraťte lhůty. A oni na to: Fajn, ale nejsme schopni to zvládnout, chceme další úředníky a peníze. Zvýšení administrativní zátěže odmítám, mým cílem je pravý opak," argumentuje ministr.

Jako řešení vidí vytvoření registru na internetu, kde by se každý řidič (třeba pod číslem svého průkazu) aktuálně dozvěděl, kolik bodů už má na kontě.

Dva levicoví poslanci, Karel Korytář z ČSSD a Karel Šidlo z KSČM, přicházejí s dalším nápadem. Chtějí, aby policie ve stejný moment, kdy posílá fotografii z radaru usvědčující řidiče z přestupku na úřad, poslala stejnou informaci také konkrétnímu řidiči.

"Přijde mi to logické," míní Korytář. Líbí se mu i řešení, jež zvolili v sousedním Německu. Tam po dosažení určitého počtu bodů úřady automaticky informují řidiče výpisem, což slouží jako varování, aby takříkajíc "ubral plyn".

Ani jeden z nápadů se moc nelíbí poslanci ODS Karlu Sehořovi, který je odpůrcem bodového systému a loni hlasoval proti jeho přijetí. Nabízí jiný, svérázný názor: "Teď ty body policie stejně až tak nesleduje. Když to budeme chtít změnit, bude to stát další stamiliony buď na úředníky, nebo na informační automatické systémy. Pak navrhuji celý bodový zákon raději zrušit."

Jak to řeší jinde

Rakousko
Rakouský Ústavní soud včera zrušil elektronické měření rychlosti. Jde o typy radarů, které měří rychlost třeba v tunelech a vypočítají průměrnou rychlost.

Německo
Když řidič dosáhne 8 bodů, dostane automaticky od úřadu varování dopisem. Řidičák ztratí po dosažení 18 bodů. Už při 14 však musí na seminář do autoškoly.

Velká Británie
V Británii je automatický systém bez obsluhy lidí. V něm se scházejí informace z kamer, počítačový systém si sám najde, komu patří automobil, a informaci o přestupku pošle poštou konkrétnímu řidiči.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video