Ti odsouhlasili návrh náměstka primátora Rudolfa Blažka (ODS), aby všichni pražští zastupitelé a také starostové všech městských částí mohli parkovat v ulicích Prahy 1 za stejný poplatek, který platí místní obyvatelé. Tedy 700 korun ročně.
Přitom na parkovací kartu za tuto cenu mají nárok jen lidé, kteří zde trvale bydlí. Žádný jiný Pražan dosud tuto možnost neměl. Kdo tu chce parkovat, musí za rok zaplatit 36 tisíc.
"Co na to mám říct?" kroutí nevěřícně hlavou ředitel české pobočky Transparency International David Ondráčka. "Taková výhoda pro politiky není vůbec odůvodněná. Na jedné straně lákají lidi do hromadné dopravy a na stranu druhou chtějí do centra přivést ještě více aut?"
Pokud by se všichni politici s novou "prebendou" naráz k magistrátu sjeli, v okolních ulicích by přibylo 118 aut.
"Nárazově tak vždycky při jednání zastupitelstva zablokují celou čtvrť," protestuje Michal Křivohlávek z občanského sdružení Oživení.
Kolaps v dopravě nehrozí, ujišťují radní
Nové výhody odmítají dokonce i někteří zastupitelé. "Karty a placené zóny slouží k regulaci dopravy. Ti, co o tom rozhodli, jasně řekli: Nás se to týkat nebude. Já tvrdím, kdo chce jezdit na magistrát autem, ať platí," uvádí zastupitelka Petra Kolínská (SZ).
Vedení města se však brání. "Důvodem pro předložení tohoto návrhu jsou žádosti jednotlivých členů zastupitelstva a starostů všech městských částí," píše se v dokumentu, který dostali radní na stůl.
"Žádný velký problém v tom nevidím. Zastupitelé vykonávají funkci zdarma, proto by neměli platit tolik, co podnikatelé," doplňuje zastupitel hlavního města a starosta Prahy 13 David Vodrážka (ODS).
Podle radních auta politiků žádný kolaps v dopravě nezpůsobí, protože přes den je prý v okolí magistrátu dostatek volných míst.
Navíc prý parkování politiků v modrých zónách vyjde město levněji. "Pokud budou zastupitelé parkovat v placených garážích, tak to úřadu vyúčtují jako náklady k proplacení a Pražany to bude stát víc," tvrdí náměstek primátora Pavel Klega (ODS).
V současné době to funguje tak, že při jednání zastupitelstva, jež se koná jednou měsíčně, mohou jeho členové nechat svá auta na parkovišti před úřadem a v boční Platnéřské ulici.
Politici si také stěžují, že na magistrát jezdí i v jiné dny na jednání výborů a vozí velké množství dokumentů.
Politici argumentují, že nosí plno dokumentů
"Na magistrát nejezdím s aktovkou, ale někdy i s více než padesáti svazky dokumentů," tvrdí David Vodrážka, který je také předsedou dopravního výboru.
Tento argument ale odmítají například architekti a projektanti, kteří mají s převážením dokumentů bohaté zkušenosti.
"Vozím pravidelně architektonické výkresy a projektovou dokumentaci a do centra musím jet hromadnou dopravou. Autem musíme ale jet například s modely, a to pak s parkováním hodně zápolíme," říká místopředseda České komory architektů Jan Vrana.
Kromě velkých "zavazadel" politici obhajují rozhodnutí rady také tím, že mnozí z nich dojíždějí na úřad z velké dálky.
"Teď jezdíme vlakem. Auto je mnohem operativnější, takže nám to velmi pomůže," tvrdí starosta Klánovic Ladislav Hrabal (nestr.), který ze všech zastupitelů dojíždí z největší dálky - přes 22 kilometrů.
To ale odmítá jeho kolegyně ze Slivence Jana Plamínková (SNK). Svoji radnici má sice od centra o pár kilometrů blíže, nicméně musí cestou na magistrát několikrát přestupovat. "Nikdy jsem tam nejela autem. Stačí se jím přiblížit třeba na Barrandov a pak pokračovat tramvají," řekla starostka.
Úřad chce za tři měsíce vyhodnotit dopad svého rozhodnutí. "Pokud to bude na úkor občanů, pak by se to mohlo zrušit," dodal mluvčí úřadu Jiří Wolf.
. Kolik za parkováníceny v Praze 1 Rezidenti do 65 let |