Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zestátnit ČT politici odmítají. Další Zemanova provokace, míní Němcová

  14:41aktualizováno  16:38
Politici vesměs odmítli nápad prezidenta Miloše Zemana, aby se Česká televize změnila z veřejnoprávní na státní televizi. Podle premiéra Bohuslava Sobotky musí veřejnoprávním médiím zůstat garance nezávislosti. Předseda Rady ČT Jan Bednář se ohradil proti Zemanovu tvrzení, že je ČT „hlásnou troubou“ TOP 09.

Miloš Zeman v České televizi bezprostředně po zvolení prezidentem. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Předseda sněmovního volebního výboru Martin Komárek (ANO) uvedl, že hodnotit televizi nepřísluší ani politikům, ani prezidentovi. Pokud by byl na stole návrh „postátnit“ ČT, byl by zásadně proti tomu.

Komárek se domnívá, že Zeman výrok nadsadil a připustil možnost financovat ČT ze státního rozpočtu místo z koncesionářských poplatků. „Veřejnoprávní televize nechť zůstane. Státní televize, to bych opravdu už nechtěl vidět, to už jsem zažil a nebylo to dobré,“ řekl.

12.května 2016 v 15:55, příspěvek archivován: 12.května 2016 v 16:37

Stále roste oligarchizace médií. Těm veřejnoprávním musí zůstat garance nezávislosti, nesmí podléhat vládě ani podnikatelským skupinám.

Někdejší ministr kultury Vítězslav Jandák (ČSSD) podotkl, že model státní televize je v Evropě běžný a Zemanův názor pokládá za legitimní. „Ale samozřejmě o tom nerozhoduje prezident, ale rozhoduje když tak Poslanecká sněmovna,“ zdůraznil.

Podle Jandáka by se však spíše měly Česká televize a Český rozhlas sloučit na bázi veřejnoprávnosti, a to zejména kvůli finančním úsporám. Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) pokládá současnou podobu ČT za vyhovující. „Média musí mít určitou míru svobody a tento návrh já nepodpořím,“ řekl k Zemanovu nápadu.

KOMENTÁŘ: Zeman a Šlechtová chtějí znárodňovat. Chraň nás pánbůh

Za zachování televize jako veřejnoprávní včetně jejího financování koncesionářskými poplatky se postavil i místopředseda KDU-ČSL Jan Bartošek. Pro změnu podle něho neexistuje důvod. „Můžeme se bavit o kvalitě vysílání, jeho struktuře, ale určitě bychom neměli měnit podobu takovou, jaká je,“ řekl.

Bývalá předsedkyně Sněmovny Miroslava Němcová (ODS) označila Zemanův výrok za jednu z jeho provokací. Nejlepší odpovědí na to bude podle poslankyně schválení výroční zprávy o loňské činnosti ČT, což ve čtvrtek volební výbor, který má na starosti média, jednoznačně doporučil.

Poplatky jsou kvazidaň, míní Filip

Předseda KSČM Vojtěch Filip upozornil, že veřejnoprávní televize je zřízena zákonem. „Jak se ten zákon změní, je samozřejmě věcí zákonodárců. To, že poplatky jsou kvazidaň a že je placena z veřejných prostředků, to je realita. Já vidím ty postupy trochu jinde, než pan prezident,“ uvedl. Vladimír Koníček (KSČM) doplnil, že pokud by ČT platili jen spokojení diváci, určitě by by byla ráda za financování ze státního rozpočtu.

Zeman navrhuje zestátnit ČT. Vnímá ji jako hlásnou troubu TOP 09

Předseda poslanců Úsvitu Marek Černoch je sice k České televizi kritický, o myšlence jejího zestátnění ale pochybuje. „Myslím, že Česká televize by neměla podléhat jakékoli vládě,“ dodal.

Bednář s odkazem na výroční zprávu uvedl, že ČT není hlásnou troubou TOP 09. Argumentoval tím, že veřejnoprávní televize ve zpravodajských relacích měla TOP 09 loni osmiprocentní podíl v porovnání s dalšími stranami, zatímco u Novy to bylo deset procent a u Primy devět procent. Zhruba třetinový podíl v ČT měla ČSSD a čtvrtinový podíl ANO.

Expert: Koncept státních médií demokratický svět opouští

Zemanův návrh odmítají oslovení mediální odborníci. „V naprosté většině demokratických států světa se dávno opustil koncept státních médií a existují v nich média veřejné služby, která jsou financovaná buď koncesionářskými poplatky jako Česká televize a Český rozhlas, nebo příspěvky z různých nadací a finančními dary,“ uvedl mediální expert Jan Potůček.

Rozdíl mezi státní a veřejnoprávní televizí je podle něj v tom, že státní televize je pod přímou kontrolou politických stran, které jsou momentálně u moci, a ty na ni mají bič v podobě schvalování jejího rozpočtu. „Mohly by pak dosazovat a odvolávat generálního ředitele a přímo kontrolovat zpravodajství,“ upozornil.

Podle provozovatele serveru o médiích Borovan.cz Aleše Borovana by prezidentův návrh nepřinesl příliš velký posun od současnosti. „ČT je již nyní placena z daně, které se říká koncesionářský poplatek. ČT je již nyní kontrolována politickými stranami prostřednictvím Rady ČT, která je volena poslanci. Jediný efekt placení Kavčích hor přímo ze státního rozpočtu by bylo, že by se k lizu mohla dostat ještě jiná parta než doposud. Jiná věc je, že spojením ČT a ČRo by skutečně mohlo dojít k významným úsporám, ale to je věc na seriózní debatu, ne na výkřiky Miloše Zemana,“ uvedl.

Provoz ČT a Českého rozhlasu stojí koncesionáře ročně zhruba 7,2 miliardy korun.

Zeman jedinou nesoukromou televizi v Česku kritizuje za zkreslování informací opakovaně. V názoru na financování ČT ze státního rozpočtu se shoduje s ministrem financí a majitelem Agrofertu Andrejem Babišem (ANO). Podle oponentů by tak Babiš měl vliv i na médium, které nevlastní.

Podle informací Českého rozhlasu chce Zeman o této věci s Babišem jednat. Prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček to nevyloučil, speciální setkání ale podle něj není v tuto chvíli plánováno. „Je samozřejmě možné, že v budoucnu v průběhu některé ze schůzek bude i toto téma diskutováno,“ uvedl mluvčí.

Souhlasíte s prezidentovým návrhem, aby byla Česká televize zestátněna?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 18. května 2016. Anketa je uzavřena.

NE 12114
ANO 6390
Autoři: ,






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.