Dvory Poslanecké sněmovny a Senátu se poslední měsíc plní odstavenými vozy Škoda Octavia, s nimiž už nikdo nechce jezdit.
Služební auta i s kartou na benzin hromadně vracejí parlamentní funkcionáři, kteří raději dali přednost penězům na ruku: příspěvku na dopravu 20 až 30 tisíc korun čistého měsíčně (podle vzdálenosti bydliště od Prahy).
"Spočítal jsem to ekonomicky a vyšlo mi, že spíš se mi vyplatí náhrady než služební auto," vysvětluje poslanec Ladislav Skopal z ČSSD.
Stejně jako on museli počítat všichni předsedové parlamentních frakcí a výborů, protože od října se museli uskrovnit a vybrat si: buď si nechat vůz s nárokem na 500 litrů benzinu měsíčně, anebo příspěvek na dopravu. Ale už ne obojí, jak tomu bylo doposud, kdy jezdili služebním autem s plnou nádrží, takže příspěvek na dopravu jim končil v kapse.
Většina si stejně jako Skopal velmi rychle dokázala spočítat, co je výhodnější. Zatímco karta na 500 litrů měsíčně má hodnotu zhruba patnáct tisíc korun, tak nezdaněné cestovné dělá 20 160 až 30 240 korun měsíčně. "Ten rozdíl je hodně veliký," zjistil také šéf senátorů za KDU-ČSL Adolf Jílek.
Auta už vrátilo 24 politiků ze 36
Na služební vozy s plnou nádrží má nárok 23 šéfů klubů, výborů a delegací ve Sněmovně a třináct v Senátu. Výsledek novinky je očekávaný: auta už vrátilo deset senátorů a čtrnáct poslanců. Hrubý měsíční plat těchto parlamentních funkcionářů je 74 660 korun.
Pravidlo "buď peníze, anebo auto" prosadil do zákona šéf lidovců Miroslav Kalousek. Pro daňového poplatníka je to dobrá zpráva: už politikům nemusí platit jejich cesty dvakrát.
"Nic dramatického se neděje, netrpíme. Ale to nejsou peníze jen na pohonné hmoty, ale též servisní prohlídky, zimní a letní gumy, opotřebení," říká bezpartijní senátor Václav Jehlička.
Někteří politici, co vrátili služební octavie, si hned pořídili nové vlastní vozy: z měsíčního příspěvku až 30 tisíc korun stačí kromě benzinu pohodlně splácet i případný leasing. "Už jsem koupil hyundai, protože je levný a nekrade se," říká poslanec Walter Bartoš z ODS.
Co teď bude s vrácenými škodovkami? Musí zůstat stát na dvoře, parlament je totiž ani nemůže prodat. "To kdyby změnili rozhodnutí, protože nárok na služební vůz mohou prakticky kdykoliv znovu uplatnit," vysvětluje Roman Žamboch z tiskového odboru Poslanecké sněmovny.