S tím si však v pondělí nelámali hlavu policisté ve služebním voze s poznávací značkou AKD 54-81, kteří v Praze na křižovatce Anděl vjeli do zákazu vjezdu a ještě po tramvajových kolejích.
V Pardubicích se zase podařilo v úterý po poledni vyfotografovat nepřipoutaného policistu za volantem u restaurace Tenis Club.
A do třetice - tak trochu neplánovaně - uvízla v síti vězeňská sanitka v Brně. V úterý v poledne vjela na pěší zónu v České ulici, kde posádka zastavila a šla si koupit oběd. Ten pak spořádala v autě a teprve poté odjela. (V dalších městech republiky redaktoři během dvouhodinového pozorování nikoho nepřistihli.)
"Věc již vyšetřujeme jako podezření z dopravního přestupku," sdělil o pardubickém policistovi jeho nadřízený Pavel Bleha.
Šéf pražského policejního kontrolního oddělení Josef Svárovský však tvrdí, že při vyšetřování vždy záleží na tom, jaké vysvětlení podá dotyčný policista. "Nedá se pořád houkat. Dá se to omluvit, jestli jeli plnit nějaký úkol. Ne však, pokud si jeli pro svačinu," míní Svárovský.
I mluvčí Vězeňské služby Michaela Hájková tvrdí, že pokud fotografie prokážou pochybení řidiče sanitky, "má se na co těšit".
Policistům i řidiči ambulance přistiženým při přestupcích hrozí kázeňské tresty. V minulosti nebyly výjimkou. Svárovský si vzpomněl na případ, kdy policejní auto parkovalo na Žižkově na přechodu, protože to z něj bylo do večerky nejblíž.
Policisté zaviní ročně asi padesát vážných nehod. Loni jich bylo 49, předloni 58. Dlouhodobě toto číslo neklesá.
Bodový systém se v Evropě osvědčil Již od příštího července budou řidiči dostávat za každý přestupek kromě pokut také body. Když jich nasbírají 12, přijdou o řidičský průkaz. Poslanci totiž ve středu schválili nový silniční zákon a zkušenosti ze zahraničí jim dávají za pravdu, že s bodovým systémem jsou silnice bezpečnější. - více zde V zemích, kde jej zavedli, se snížil počet nehod i mrtvých na silnicích. Právě v těchto smutných statistikách přitom zatím patří Česko k evropským "šampionům". Dosud je bodové hodnocení zavedeno v devíti zemích, Španělsko na ně přistoupí za několik dní. A uvažuje o něm i Rakousko. Zemí, která s neukázněností a agresivitou řidičů už řadu let úspěšně bojuje, je Francie. V sedmdesátých letech na francouzských silnicích umíralo více než sedmnáct tisíc lidí ročně. Po zavedení řady opatření (vedle bodového systému zákony přinesly i snížení povolené míry alkoholu) počet usmrcených klesl na šest tisíc. Obavy, že kvůli bodovému systému budou řidiči snadno přicházet o řidičské průkazy, rozptyluje příklad Irska. Většina lidí, kteří získali dva body za méně vážný přestupek, začala jezdit opatrněji, a další problémy s policií tedy neměla. Řidičské oprávnění bylo od listopadu 2002, kdy tam zákon platí, odebráno pouze čtyřem Irům. "Ve světě přineslo zavedení bodového systému výrazné snížení počtu nehod a úmrtí na silnicích. Očekáváme, že se to stane i u nás," řekl ministr Milan Šimonovský. Jsou však i jiné metody. Svérázný recept na napravování agresivních řidičů našla Belgie. Neukázněným řidičům nehrozí ani trestné body, ani odebírání řidičských průkazů. Musí se zúčastnit dvacetihodinového kurzu, kde pod vedením psychologů rozebírají příčiny svého nebezpečného chování na silnici. |