Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Zprávy

  • Čtvrtek 2. října 2014. Státní svátek.

Policisté radí řidičům, jak neplatit pokuty. Berou za to honorář

  2:00
Místo, aby pokuty dávali, radí lidem, jak se placení vyhnout. Někteří policisté a strážníci se nechávají najímat firmami, které řidičům vyřeší přestupek za mírnou úplatu. A policisté za to mají finanční přilepšení k platu. Trestu se tak vyhne až třetina šoférů, kteří poruší předpisy.
(Ilustrační snímek)

Propracovaný systém funguje nejméně ve dvou krajích a jsou do něj zapojeni hlavně městští policisté. Ilustrační foto. | foto: Policie ČR

Praporčík Kamil Sabbagh z dálniční policie minulou neděli vyrazil ve služebním passatu k autu odstavenému na plzeňské dálnici. Vůz v šeru bezmocně postával na krajnici a nebyl označen výstražným trojúhelníkem. Řidiči došel benzin a trojúhelník ani reflexní vestu neměl, přestože mu to předpisy nařizují.

Místo blokové pokuty však policista překvapené posádce vozu nabídl jinou možnost: Pokutu neplaťte, my to pošleme do správního řízení a pak zajistíme, že nic platit nebudete. V autě shodou okolností cestovala i reportérka MF DNES.

Jak systém vyřizování pokut funguje v praxi, čtěte v sobotní MF DNES Čtěte v sobotu 27. října

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Neuvěřitelné chování dálničního policisty není ojedinělé. Ukazuje se, že jde o propracovaný systém, který funguje minimálně ve dvou krajích a jsou do něj zapojeni zejména městští strážníci. Je postaven na tom, že právní firmy platí policistům "brigády". Za to, že policisté provinilcům radí, aby přestupek neřešili na místě, ale až s úředníky ve správním řízení, jim firmy dokonce vyplácejí honorář na dohodu o provedení práce nebo na živnostenský list.

Využívají toho, že policisté přesně vědí, kde má systém slabiny. Pak není problém téměř kohokoli z problémů "vysekat". Řidiče to stojí zhruba dva tisíce korun.

Po těchto službách je vysoká poptávka. I úspěšnost je vysoká, jak potvrdil Jiří Voženílek, provozovatel serveru jaknapokuty.cz. Ten nabízí řidičům dokonce pojištění proti pokutám a údajně pro něj pracuje i dálniční policista Sabbagh.

Voženílek reportérce systém popsal v domnění, že hovoří s novou klientkou. "Naše služby jsou postavené na tom, že unavíme úředníky, kteří vyřizují námitky k pokutám. Díky tomu, že s námi spolupracují i policisté, známe dobře slabiny," řekl Voženílek s tím, že se mu hlásí až dva klienti za hodinu.

"Například při porušení rychlosti napadneme kalibraci radaru nebo povětrnostní podmínky při měření," popsal.

Spoléhá na neznalost či pohodlnost úředníků. "Tak odpadne sedmdesát procent všech přestupků." Pokud je úředník sveřepý, dostane na stůl druhé, případně třetí odvolání. "Do třetího kola postoupí jeden dva z deseti případů," dodal Voženílek.

Úředníci tuto praxi víceméně potvrzují. V kancelářích se jim totiž vrší tisíce oznámení o přestupku, na jejichž přezkoumání mají jen tři měsíce a na úplné vyřízení rok. Průtahy je zahlcují, a tak souboj s provinilci prostě vzdají. Poslanci uvažují o tom, že lhůty právě z těchto důvodů prodlouží na dvojnásobek.

Autoři:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.