Policisté pátrali po nevinné ženě, jejíž DNA sami roznášeli na místa vražd

Původně to byl obávaný fantom. Spáchal několik vražd a k tomu více než tři desítky loupeží. Pohyboval se po třech německých zemích. Loupil i v Rakousku. Lovila ho zvláštní komise kriminalistů. Pak se z muže stala vlastně žena – fantomka. A z té se vyklubal jednoduše policejní omyl.

Podle tisku nepatří DNA ženě–vražedkyni a lupičce, ale ženě pracující ve zdravotnické firmě, která vyrábí vatové tyčinky. | foto: Profimedia.cz

Jediný důkaz – DNA záhadné ženy, která měla spáchat na čtyřicet trestných činů – si totiž na místo přinášeli sami policisté. Na vatových tyčinkách určených k zajišťování stop.

Informaci o tom, jak to ve skutečnosti bylo, přinesla ve čtvrtek většina německých deníků s odvoláním na státní zastupitelství v Saarbrückenu. Zpočátku to vypadalo na velký úspěch. Policisté u jednoho případu nabrali vzorek a nechali ho prozkoumat. Laboratoř na něm objevila velice slabou stopu DNA. A porovnáváním zjistili, že stejný člověk byl na místě i dalších zhruba čtyřiceti činů.

Jeho DNA byla v autě Diany Pawlenkové, pětačtyřicetileté ženy, jejíž tělo našel v Německu v lese náhodný kolemjdoucí. Byla na šuplíku kuchyňské linky v bytě zavražděného důchodce z německého Freiburgu. Objevila se na stříkačce, s níž byl v říjnu 2001 vstříknut smrtící koktejl drog. Oběť v tomto případě přežila.

Fantomka ze zdravotnické firmy

DNA byla také v řadě vyloupených obchodů i ukradených aut. Policisté měli dlouho za to, že všechny tyto skutky spáchal muž. Koneckonců tak o něm podle deníku Welt mluvili i svědci. Před dvěma lety se však podařilo DNA identifikovat a vědci zjistili, že zcela jistě patří ženě. A fantomka byla na světě.

Nyní je však všechno jinak. Podle tisku totiž nepatří ženě–vražedkyni a lupičce, ale ženě pracující ve zdravotnické firmě, která vyrábí vatové tyčinky. Takové, kterými se čistí uši a jimiž policisté nabírají genetické stopy. Jednoduše nebyly sterilní.

Jak vysvětlil deníku Süddeutsche Zeitung Carsten Hohoff, biochemik z Institutu forenzní genetiky v Münsteru, vatičky se sice sterilují, ale s pomocí záření, které však zabije jen mikroorganismy, ne však stopy DNA.

A k určení forenzní DNA stačí kriminalistům pouhých dvacet lidských buněk. I u tak malého množství je nemožné, že by se vzorek shodoval u dvou lidí. Jedině že by to byla jednovaječná dvojčata. A tak jsou policisté opět na začátku. Podle deníku Welt tápají v případě sedmi vražd a celkem čtyřicet vloupání, krádeží či pokusu o vraždu.

Dobrovolníci z Červeného kříže varují obyvatele madagaskarského venkova před...
Madagaskar stihla epidemie plicního moru, možnou nákazu hlásí i Seychely

Epidemie moru, která postihla Madagaskar, si už vyžádala nejméně 57 obětí. Podezření na první případ hlásí také Seychely. Johannesburg, Nairobi a Addis Abeba,...  celý článek

Arabsko-kurdské milice SDF dobyly z rukou bojovníků Islámský stát město Rakká...
Hlavní město Islámského státu padlo, bitva o Rakká trvala pět měsíců

Arabsko-kurdské milice SDF dobyly z rukou bojovníků Islámského státu město Rakká, jež dříve sloužilo jako hlavní město džihádistů v Sýrii. Bitva o město si od...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon