Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Petr Ježek, MF DNES

Policisté mohou dál používat slogan Pomáhat a chránit, rozhodl soud

  • 57
Ministerstvo vnitra může dál používat slovní spojení "Pomáhat a chránit", které se stalo heslem policie. Rozhodl o tom pražský městský soud, který zamítl žalobu občanského sdružení Pomáhat a chránit.

Rozsudek zatím není pravomocný, předseda sdružení Marek Hirato se hodlá odvolat k vrchnímu soudu a případně se obrátit i na Ústavní soud.

Sdružení tvrdí, že vnitro hesla neoprávněně užívá "jako reklamního prostředku" náborových a jiných kampaní policie. V žalobě navrhuje, aby soud ministerstvu zakázal používat toto slovní spojení "na vozidlech, na označení služeben, v propagačních materiálech nebo jiným způsobem".

Kampaň Pomáhat a chránit, která měla přilákat do řad policie nové členy, spustilo ministerstvo vnitra 1. února 2008, tedy v době, kdy v čele resortu stál Ivan Langer (ODS).

Úřad se poté rozhodl, že se toto motto bude používat například i na policejních vozech.

Soud označil argumenty sdružení za absurdní

Hirato dnes u soudu uvedl mimo jiné to, že vnitro užíváním sousloví "Pomáhat a chránit" jako policejního sloganu poškodilo dobré jméno jeho sdružení, protože česká policie má špatnou pověst. Toto tvrzení dokládal průzkumem agentury STEM, v němž respondenti k policii vyjádřili nedůvěru.

Soudce Jaromír Jirsa však žalobu zamítl a argumenty sdružení označil za absurdní. Přirovnal je k situaci, kdy by si jiné sdružení vybralo za název heslo Pravda vítězí nebo Národ sobě, a poté by zažalovalo prezidenta či Národní divadlo.

"Není vůbec podstatné, zda docházelo, či nedocházelo k obstrukcím," prohlásil při odůvodnění rozsudku. Slogan je podle něj natolik obecné povahy, že na něj sdružení nemůže mít "patent". Upozornil, že podobná hesla používá i policie v zahraničí. Dodal, že samotné užívání sloganu by stejně nemohlo poškodit dobré jméno sdružení.

Při odchodu z jednací síně označil Hirato rozhodnutí soudu za zbabělé.

Policie si heslo Pomáhat a chránit nijak nechránila - podle médií si přihlášku ke zřízení ochranné známky podala až v lednu 2010, tedy dva roky po začátku kampaně.

Mezitím si však slogan zaregistrovalo občanské sdružení, a policie tak vlastně používala heslo, které náleželo jiné právnické osobě.


Video