Jihočeský dopravní policista Milan Šesták.

Jihočeský dopravní policista Milan Šesták. | foto: Policie ČR

Policista-motorkář: Motohlídka není náhončí

Divoké honičky policistů s motorkáři nejsou v zájmu policejních motohlídek. Jihočeský dopravní policista-motorkář Milan Šesták to uvedl v on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz. Zdůraznil, že policie má i jiné prostředky, jak neukázněné motocyklisty zastavit.

POLICISTOVY ODPOVĚDI ČTĚTE ZDE

Policejní motohlídka plní podle Milana Šestáka podobné úkoly jako každá jiná dopravní hlídka. Jezdí k dopravním nehodám, řídí dopravu a někdy vyjíždí jako doprovod. "Je to taková rychlá spojka," uvedl pro iDNES.cz Šesták.

Většina dotazů od čtenářů směřovala na vztah motohlídek a motorkářů na silnicích. "Policista má vždy plnou nádrž," odpovědě Šesták na dotaz, jak motorkář může zastavit jiného motorkáře. Vysvětlil, že se dopravní policie vyhýbá zásahům, které by mohly být nebezpečné jak pro řidiče, tak pro vlastní hlídku.

Řada dotazů se týkala přelepených či jinak upravených poznávacích značek motocyklů, které jsou vidět na silnicích.

"Záleží na přístupu ´motorkářů´. Proč zasahují do registrační značky pouze v naší republice? Věřím tomu, že tento problém časem vymizí," odpověděl policista.

Motorkáři podle jeho názoru nejsou o nic horší než řidiči aut. Statistiky mohou podle něj být někdy interpretovány zavádějícím způsobem.

"Většina lidí vnímá motorkáře jako notorické porušovatele zákona, bez respektu k vlastní komunitě, ale není tomu tak. Většinou se tento jev nezkoumá a hodnotí se jako nezvládnutí řízení motorového vozidla. Pokud může motocyklista vypovídat, všechno vysvětlí, pokud již nemůže - zaplatí životem, nemůže se bránit," uvedl Šesták v odpovědi.

Statistiky nejsou pro motorkáře příznivé
Po zavedení nového silničního zákona na silnicích výrazně ubylo mrtvých. Mezi motorkáři ale tento trend není tolik vidět. Za prvních osm měsíců zemřelo na našich silnicích 59 motocyklistů a sedm jejich spolujezdců. V září k nim přibude ještě nejméně pět dalších.

Podle policejních statistik do začátku září zemřelo o pět motorkářů méně než za stejné období loňského roku. Naopak o jeden případ se zvýšil počet tragédií, kdy zemřel spolujezdec na motocyklu.

"Motorkáři stále jezdí, jako by žádný nový zákon nebyl. Dříve či později to ale poznají na výdajích a bodech. Poslal jsem na správní úřad například případ motorkáře, který jel na padesátce ve Velkém Meziříčí rychlostí 157 kilometrů v hodině," uvedl pro MF DNES Zdeněk Kubík, zastupující vedoucí dopravního inspektorátu ve Žďáru nad Sázavou.

Zastavit motorkáře ale může být pro hlídky problém. Hned po zavedení nového zákona do praxe se ukázalo, že motocyklisté z obavy před ztrátou bodů a vysokou pokutou raději policistům ujíždějí.

Pomoci mohou hlídky na motocyklech. V září dostaly nové silné motocykly Honda ST1300 Pan European.

Šesták: Motocykly jsou i mým koníčkem
Čtyřicetiletý Milan Šesták vstoupil před 21 lety k policii s přáním, stát se policistou na motocyklu. Od malička se o motorky a motory zajímal. Na motocyklu jezdí od 15 let. Jeho prvním motocyklem byl "Mustang." Nyní vlastní soukromou Hondu CBR 900 R.

Na projížďky vyjíždí, i když v práci tráví na motocyklu hodiny.  "Pokud mám směnu, přijdu do práce v 6 hodin. Na motocyklu jsem i sedm hodin. Na motorce nebo u ní. Ne každý vydrží být celou dobu v sedle, záleží na konkrétním člověku," řekl Šesták.

Motohlídky jezdí od jara do podzimu. "Vyjíždíme jakmile sleze sníh a končíme naopak s prvním sněhem nebo ledem," vysvětlil policista.

Doma se svou prací nemá žádný problém. Jeho žena je motorkářka a také své děti vede ke vztahu k motocyklům.

 


Video