Jedno parkovací místo na Doubravce vychází na 115 tisíc korun. Metr čtvereční je tak za téměř 8 500 korun.

Jedno parkovací místo na Doubravce vychází na 115 tisíc korun. Metr čtvereční je tak za téměř 8 500 korun. | foto: Daniel Beran, MAFRA

Policii zajímá plzeňské parkoviště. Podle kritiků je nejdražší v Evropě

  • 14
Policejní útvar pro odhalovaní korupce vyšetřuje případ podezřelé zakázky na stavbu parkoviště v Plzni na Doubravce. Náklady na jedno parkovací místo se zde vyšplhaly na 115 tisíc korun, což je podle kritiků předražená částka. Vedení radnice kritiku i podezření z korupce odmítá.

"Vyžadovali jsme si určité podklady na radnici Plzně 4, nicméně ve věci dosud nebyly zahájeny žádné úkony trestního řízení. Případu se přesto věnujeme, vyhodnocujeme množství informací, a proto nelze nyní o věci detailně informovat," uvádí mluvčí protikorupčního útvaru Roman Skřepek. Jeho útvar stále vyšetřuje i jinou dobraveckou kauzu takzvané silnice odnikud nikam (více o tomto případu čtěte zde).

Sporné parkoviště vzniklo v Popelnicové ulici v Plzni na Doubravce. Za jedno parkovací místo zde radnice zaplatila 115 tisíc korun.

"Tady se nedělala žádná velká kanalizace ani přeložky inženýrských sítí, jen klasické parkoviště. Cena za jedno parkovací místo by měla vycházet maximálně na 40 tisíc, ne na 115 tisíc – to je fantastická cena,“ říká někdejší starosta Doubravky Evžen Zavadil (ODS).

Jeho kolega, dříve místostarosta, Milan Mudra (ČSSD) při zmínce o parkovištích nevěřícně kroutí hlavou. "Dražší parkovací místa tohoto druhu jsem nenašel v celé Evropě. Za ty peníze bych postavil parkoviště na Mont Blancu," říká s hořkým úsměvem Mudra.

Třikrát hlubší výkop, než určuje projekt?

Oba doubravečtí politici upozorňují na to, že výkaz výměr, podle něhož se stanovila cena parkovacích ploch, neodpovídá projektu a zbytečně nadhodnocuje objem skutečně odvezené a přivezené zeminy i stavební hloubku.

"Zatímco v projektu se objevuje teoretická hloubka půl metru, ve výkazu výměr už se počítá s hloubkou 1,5 metru. Objem zeminy v projektu  činí 1 250  tun, ve výkazu výměr 3 450 tun. Rozdíl mezi údaji v projektu a ve výkazu výměr měl vliv na konečnou cenu, přestože skutečně odvedené práce výkazu výměr neodpovídají. Ten rozdíl musel někdo shrábnout," tvrdí doslova Zavadil. Milan Mudra důrazně odmítá, že by se kvůli parkovišti odvezla zemina až z 1,5metrové hloubky.

Doubravecký místostarosta Zdeněk Mádr (ČSSD), který působil ve vedení obvodu i v minulém volebním období, tedy v době zadávání podezřelých stavebních zakázek, argumentuje dvěma posudky nezávislých odborníků. Ty mají dokázat, že úřad nepochybil. Mádr slíbil, že posudky tento týden zveřejní.
 
"Posudky nechal zpracovat náš stavební úřad, protože ti dva pánové (Zavadil a Mudra - pozn. aut.) nejdřív kritizovali, že cena neodpovídá výkazu výměrů. Když se posudek zpracoval, tak říkali, že je zbytečný. Tak jsme nechali zpracovat další posudek o tom, zda je projekt v souladu s normami, zda se neplýtvá finančními prostředky, zda se jedná o parkoviště pro osobní auta a tak dále," říká Mádr. Na otázku, proč se výkaz výměr tak odlišuje od projektu a jestli odpovídá skutečně odvedeným pracím, Mádr odpověděl: "Nebylo to stavěné na rovině, v té ulici máte svah. Musíte spoustu zeminy odbagrovat, než se dostanete na vodorovnou úroveň."

Za kolik staví parkoviště jinde?

MF DNES oslovila radnici městského obvodu Plzeň 1, která nedávno také financovala stavby parkovišť. "V posledních dvou letech jsme dokončili přes 250 nových parkovacích míst. Průměrná cena za jedno místo se v roce 2010 vyšplhala na 66 tisíc korun," konstatuje starosta jedničky Miroslav Brabec (ČSSD). Přitom nejdražší zakázka, kterou za poslední dva roky úřad financoval, je srovnatelná objemem i cenou s podezřelými doubraveckými parkovišti.

Obvod zaplatil za 48 parkovacích míst pět milionů korun. "Ale v tomto případě se prováděly přeložky všech inženýrských sítí, které stavbu pochopitelně prodražily," vysvětluje starosta Brabec.


Video