Statistiku však mohlo ovlivnit i to, že po Silvestru se obecně autem moc nejezdí. "Řešili jsme pět nehod, dvakrát méně než obvykle, a k žádné jsme nejeli zbytečně. Dvakrát bourali opilci, dvakrát někdo od nehody ujel. Jednou se šofér střetl se zvěří," shrnul první den roku šéf královéhradecké dopravní policie Michal Vaněk. Méně nehod, než je podle statistik obvyklé, vyšetřovali i policisté v Praze, Liberci a Brně. - čtěte také Policie o Silvestru neřešila žádnou smrtelnou nehodu
Liberečtí policisté vyjeli 1. ledna k pěti karambolům a u jednoho z nich byli podle šéfa dopravky Miroslava Valáška zbytečně.
V Praze se stane průměrně 120 nehod denně a Nový rok jich přinesl něco přes sedmdesát. Ukazuje se však, že mnozí řidiči volají policii i k nehodám s nízkou škodou, protože se nedohodnou, kdo je viník. "Oba účastníci nehody třeba měli pocit, že jeli na zelenou, nebo oba tvrdili, že zůstávali ve svém pruhu a zbrkle tam přejel ten druhý," vysvětluje zástupce šéfa pražské dopravní policie Jiří Dušek.
Policisté si však od nového zákona slibovali, že nebudou muset řešit ani takové havárie. Řidiči prostě vyplní každý svůj díl formuláře o nehodě a určení viníka (i náhradu škody) nechají na pojišťovnách.
Obecní měření za značkou
Rok 2009 přinesl i další změnu, která naopak může slibně se vyvíjející statistiky pokazit. Městská policie bude smět stavět radary jenom na místa, která si dohodne se státními policisty, a i tam musí postavit značky "Měření rychlosti". Strážníci například v Ústí na Labem, Brně či Ostravě přestali měřit a čekají, až bude jasné, jak má značka vypadat. - čtěte o tématu čtěte zde
V některých městech chce městská policie vozit přenosné značky a vybalí je jen na dobu kontroly. A na riziková místa dostane paušální povolení. Pak se hříšníci za volantem nebudou moci místa měření naučit nazpaměť. Státní policie je připravena i na chytráky, kteří šlápnou na plyn hned za značkou "Konec měření". "Zaměříme se na ulice, kde nebudou hlídat strážníci," slibuje Dušek.