"Oprávnění zákonem jsme měli, ale chyběl prováděcí předpis. Abychom předešli případným sporům, tak jsme na prováděcí předpis počkali," vysvětlil mluvčí policejního prezidia Jan Melša.
Nehody "vraků"Za celý loňský rok evidují policisté 456 nehod, u nichž vyhodnotili, že za ně může technický stav auta. Sami policisté nevylučují, že nehod kvůli technickým potížím bylo víc, nedokázali to ale určit stoprocentně. Celkem se v roce 2011 stalo 66 089 dopravních nehod. |
Vyhláška stanovuje například cenu, kterou budou muset motoristé zaplatit, pokud prohlídka na STK odhalí závady. Pro osobní vozy to bude 500 korun, pro nákladní auta nad 3,5 tuny a auta s více než devíti místy 1 000 korun.
"Poplatek má v takovém případě hradit zastavený řidič vozidla," uvedl Jakub Žižka z ministerstva dopravy. (více zde) V případě, že se policista splete a auto bude v pořádku, bude muset poplatek uhradit stát.
Policista, který auto zastaví, ve většině případu pohledem zkontroluje jeho stav, muže ale i fyzicky vyzkoušet jeho ovládání nebo reagovat na zvuky, které vůz vydává. Pokud má pochybnosti a nejbližší STK je do osmi kilometrů, může tam řidiče poslat.
Mapu s rozmístěním STK najdete zde |
"Záleží na tom, jakou kontrolu policista dělá. Už nyní si někdy na parkovištích zřídí kontrolní stanoviště, a tam si dovedu představit, že pod to auto i vlezou," řekl iDNES.cz předseda profesní komory STK Jiří Rejmon.
Podle něj ale policisté ze zákona mohou hned řidičům zakázat další jízdu. To v případě, že je závada tak prokazatelná a posílat auto na STK by bylo zbytečné.
"Například nesvítící světlo může policista ve dne posoudit jako závadu na dojetí, v noci pak může okamžitě zakázat jízdu," uvedl Rejmon.