Opel Kadet, Fiat Tipo, Ford Escort, Toyota Corolla. Na první pohled ta auta nemají nic společného. Ve skutečnosti existují hned dvě věci, které je spojují. Za prvé: Jedná se o typy aut, která v posledních měsících zabavila policie jejich majitelům za to, že jezdili opakovaně opilí nebo řídili přes soudní zákaz.
Za druhé: Výše uvedená auta jsou ojetiny, které brázdí silnice už patnáct a víc let. A jejich cena se proto pohybuje okolo třiceti tisíc korun. Tak to bylo i v případě ze začátku března, kde policie na Olomoucku zabavila mladému řidiči jeho Škodu Favorit.
"Společenská nebezpečnost"
Proč nejsou mezi zabavenými auty dražší vozy? Policisté a žalobci, kteří musí odebrání "požehnat", na to mají jednoduché vysvětlení. Cena zabaveného auta prý musí být úměrná "společenské nebezpečnosti" opakované jízdy v opilosti nebo bez dokladů. Jinak řečeno: Policie i opakovanou jízdu přes zákaz soudu nepovažuje za tak závažnou, aby majitelům odebrala auto třeba za půl milionu a víc.
V zahraničí je přitom běžné, že se zabavují i velmi drahá auta. Zažil to třeba fotbalista Milan Baroš, kterému francouzská policie vzala jeho luxusní Ferrari kvůli rychlé jízdě. Jenže v Česku se to neděje a MF DNES to potvrdilo hned několik policistů a žalobců.
"Postih za spáchání nějakého trestného činu musí být adekvátní," řekla třeba mělnická žalobkyně Jarmila Petráčová.
"Jen je někdo vykrade"
Další žalobci a policisté byli ještě otevřenější, pokud se neuvede jejich jméno. "S dražšími auty jsou prostě problémy s uschováním. Pokud bude stát zaparkované drahé BMW někde bez neustálého dozoru, tak jen hrozí, že ho někdo vykrade," řekl jeden ze středočeských policistů.
"Navíc soud taková auta stejně nenechává propadnout, takže hrozí, že majitel auta pak bude požadovat po nás náhradu škody," dodal.
Skutečnost, že dražší auta státu nepropadnou, potvrzuje i zkušenost teplického soudce Miroslav Čapek. Navíc se to týká případů, kdy pomocí vozu spáchá jeho majitel závažnější čin než "jen" jízdu s velkým množstvím alkoholu v krvi.
"Asi před dvěma roky jsem nechal propadnout státu auto člověka, který spáchal loupež. Aby se na místo plánovaného přepadení dostal, vyrazil tam svým vozem," řekl Čapek.
"Jenže odvolací soud řekl, že zabavení auta za několik set tisíc korun je neadekvátní," dodal.
Policie nemůže zabavit auta na leasing
Zabavování jako nový způsob boje proti nepoučitelným řidičům minulý týden chválil šéf republikové dopravní policie Martin Červíček i ministr vnitra Ivan Langer. Oba včera řekli, že pokud jejich podřízení a žalobci zabavují jen staré ojetiny, je to špatně.
"Teprve se to rozbíhá a musíme si ještě udělat analýzu, co přesně se v jednotlivých okresech řidičům zabavuje. Rozhodně by to opatření mělo zasáhnout všechny řidiče. Nejenom ty, kteří jezdí ve starých autech za pár desítek tisíc," řekl Červíček.
Odebírání aut komplikuje ještě jiná věc. Policie totiž může vůz zabavit pouze jeho majiteli. Pokud je automobil napsaný na leasingovou společnost, případně ho vlastní společně manželé, nemohou policisté nové opatření použít.
"Když policie chytne opilce jedoucího v autě na leasing, má prostě smůlu," řekl plzeňský právník Petr Vlach.