Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Policie: Za srážku mohou posunovači

  14:18aktualizováno  14:18
Vršovice - Za nehodu vagonu s trhavinou na vršovickém nádraží může chyba posunovačů. Potvrdily to předběžné výsledky policejního vyšetřování noční nehody v Praze 10. "Pracovníci posunovací čety podcenili situaci a rozjetý vagon prudce narazil do stojící soupravy," potvrdila iDNES policejní mluvčí Iva Knolová. Hasiči překládali z vykolejeného vozu tuny průmyslové výbušniny až do rána.

Na nádraží havarovaly čtyři vagony. Dva z nich vykolejily. Podle zpravodaje MF DNES převážel jeden asi 18 tun průmyslové trhaviny. Na místě zasahovali pyrotechnici a chemici. Policie vyklidila široké okolí, i když podle pyrotechniků výbuch nehrozil.

Podle tiskové mluvčí Českých drah Zdenky Celé nebyl nikdo zraněn.

Majitel nákladu odhadl škodu podle policie na 67 tisíc korun. České dráhy předběžně vyčíslily opravu poškozených vagonů na půl milionu. "Byly poškozeny i vogony jiných společností, takže celková škoda je asi jeden milion korun," upřesnila Celá.

Vše i nadále vyšetřuje policie. "Policejní rada zahájil trestní stíhání proti neznámému pachateli pro trestný čin obecného ohrožení," dodala mluvčí Knolová.

Podle šéfa pražské společnosti Explosive - service, které výbušnina patřila, směřoval náklad do lomu blízko Prahy. "Naložili jsme ji v Braníku obvyklým způsobem. Náklad byl určen k odstřelu do kamenolomu," řekl iDNES ředitel firmy Michal Makovička.

Nálož mohla vybuchnout
České dráhy těsně po nehodě tvrdily, že výbušnina vybuchnout nemohla. "Žádné nebezpečí nehrozilo, přesto jsme nařídili evakuaci," řekla ráno iDNES mluvčí Zdenka Celá. Podle Makovičky to však není pravda a výbuchu zabránila jen šťastná náhoda. "Stačilo, aby se výbušnina přitiskla k něčemu kovovému nebo byla při nárazu mezi dvěma železy, a mohlo to vybouchnout," upřesnil pro iDNES.

Dodal, že i když průmyslová trhavina je méně citlivá a potřebuje k odpálení iniciační nálož, nelze situaci podceňovat. "Vlakem jsme převáželi čtyři druhy trhaviny," dodal. Ve vagonech byla podle něj výbušnina Emsit M, která se vyrábí v pardubické společnosti Explosia, plastický Danubit 2 od bratislavské firmy Istrochem a trhaviny Explozit 2 a Explozit 4.

Podle Makovičky se sice ještě nestalo, že by průmyslová trhavina vybuchla během převozu, ale reálná možnost tu je. "Tyto nálože procházejí zkouškami, které testují jejich odolnost při manipulaci. K jejich odpálení se buď používá počinová nálož nebo rozbuška. Když je ale položíte na nějaké železo a bouchnete do toho kladivem, tak to samozřejmě exploduje. Jen díky náhodě se nic nestalo," upřesnil.

Co se přesně stalo
Nehoda se podle nejnovějšího upřesnění stala stala v 19:30 až 19:45. Posunovaná cisterna narazila do vagonu, který stál na překladové koleji.

"Jeden z vagonů převážel nebezpečný náklad, jehož přeprava podléhá mimořádným předpisům," potvrdil v noci iDNES mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. "Nádraží mělo v době havárie omezený provoz, protože vpodvečer zahynul na kolejích mezi Senohraby a Stránčicemi člověk," dodal mluvčí.

Vagon s nebezpečným nákladem se náhle rozjel při posunování. Posunovačům se ho nepodařilo zastavit a vůz narazil do stojící soupravy. Ve voze byly čtyři druhy průmyslové trhaviny. "Byl to velmi silný náraz. Naštěstí se protrhaly jen obaly a explozit se vmáčkl do enzitu. Ten vypadá jako bláto," popsal průběh ředitel Makovička.

Na místo okamžitě přijeli hasiči a policie. K nehodě dorazil i vůz záchranné služby. "Od 20 hodin do 4:15 se na místě po jednom střídaly na asistenci celkem tři vozy. Zajišťovaly zásah pyrotechniků," řekl iDNES mluvčí pražské záchranky Jan Škoula.

Kolem půlnoci začali specialisté náklad překládat do náhradního vlaku. "Nemáme zájem před zasedáním NATO, aby se cokoli ztratilo," zdůvodnil střežení prací jeden policista.

Žádné osobní vlaky podle mluvčí drah neměly během nehody problémy. Jedna kolej totiž zůstala volná a v noci není ve Vršovicích téměř žádný provoz.

"Zřejmě šlo o selhání člověka," říká mluvčí k příčinám střetu souprav. Odmítla ale, že by se nebezpečný náklad vysypal na koleje. "Vlaky posunovaly, jely pomalu, asi dvacetikilometrovou rychlostí," upřesnila pro iDNES. Dodala, že podobných zásilek železničáři přepravují desítky. Není to nic mimořádného, tvrdí. Za rok jich prý železnice převeze na pět set.

Zákaz převozu výbušnin během summitu
Pražští policisté se v obavě před teroristickými útoky při nadcházejícícm summitu Severoatlantické aliance budou snažit podobným problémům vyvarovat. Chtějí také předejít možným komplikacím s nebezpečnými náklady.

"Od pondělka příštího týdne, tedy od 11. listopadu, bude vyloučena přeprava nebezpečných nákladů včetně výbušnin na území hlavního města Prahy. Je to součást všech bezpečnostních opatření, které policie v souvislosti s konáním summitu v Praze přijala," uvedl mluvčí policejního prezidia Jiří Vokuš, podle kterého toto opatření bude platit až do odvolání.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

Olomouckým krajem se prohnaly v noci na pátek bouřky (11. srpna 2017).
Na Moravě až 34 °C, přes západní Čechy se večer přeženou silné bouřky

Jižní a část střední Moravy budou odpoledne dusit tropické teploty, podle meteorologů mohou vystoupit až k 34 °C. Přes Karlovarský a Plzeňský kraj se v pátek...  celý článek

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.