Vedoucí obvodního oddělení policie v Lanškrouně Stanislav Musil tvrdí, že zvýšení povolené rychlosti by přispělo k plynulejší dopravě.
"Je to trend, který se objevuje i v jiných evropských zemích, třeba v Polsku. Máme na mysli úseky, kde se jede třeba pět set metrů od začátku obce stále mimo zástavbu, je tam široká silnice, nechodí tam chodci a nejezdí mnoho cyklistů," říká Musil.
Řidiči budou ještě horší než dnes, namítá starosta
Například starosta Libchav u Ústí nad Orlicí Jaroslav Boštík ovšem varuje, že značky nahrávají řidičům k ještě liknavějšímu dodržování pravidel.
"Úsek, kde je u nás sedmdesátka, není obydlený, proto tam vyšší rychlost nevadí. Ale málokterý řidič po ukončení sedmdesátky jízdu zpomalí. Tam, kde mají lidé jet sedmdesát, většina řidičů jede devadesát a tam, kde mají jet padesát, většina pokračuje sedmdesátkou,“ tvrdí Boštík.
Úsek silnice, kde by se mohla padesátikilometrová rychlost v obci změnit na vyšší, navrhli policistům lidé přímo v Lanškrouně. Jde o výjezd z města směrem na Ústí nad Orlicí. Podle Stanislava Musila je to na zvážení.
"Jsou tam dva průmyslové podniky, a tedy větší pohyb aut a autobusů. Je to také místo, kde došlo v minulosti ke dvěma úmrtím při dopravních nehodách. To bude také hovořit v neprospěch takového řešení," konstatoval Musil.
Starosta Lanškrouna Martin Košťál by ve městě rychlost nezvyšoval nikde. "Jako řidiče mne trápí padesátka v Albrechticích nebo Knapovci při cestě do Ústí nad Orlicí, ale chápu vedení těchto obcí, která by asi s vyšší rychlostí nesouhlasila," uvažuje Košťál.
V Pardubicích policisté pro zvyšování rychlosti příliš nejsou. "V zastavěné oblasti, kde jsou četná napojení sousedních nemovitostí a přechody pro chodce, je takové opatření kvůli bezpečnosti krajně nevhodné," soudí vedoucí dopravního inspektorátu policie v Pardubicích Pavel Dymák.
A Libchavy chtějí dokonce prosadit pravý opak toho, co si policisté přejí. Starosta se nyní snaží zavést semafory u zdejší školy. Policisté původně chtěli dopravu kolem přechodu regulovat jen přenosnými značkami pro snížení rychlosti, které by dopravu zpomalovaly jen v době vyučování.
"Policisté z dopravního inspektorátu se dívají do statistiky a říkají nám, že to u nás není s nehodami tak špatné. Ale i kdyby to mělo zachránit jediný lidský život, má přísnější řešení smysl," doplnil Boštík.