Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Policie ubila k smrti kandidáta na prezidenta, nese se Běloruskem

  18:09aktualizováno  18:09
Režim diktátora Alexandra Lukašenka stále vězní údajné organizátory masové demonstrace proti výsledkům prezidentských voleb. V Minsku se přitom šušká, že jeden z kandidátů na prezidenta za mřížemi po krutém policejním zásahu zemřel. Od voleb ho nikdo neviděl a rodina za ním nesmí.

Centrum běloruské metropole zaplavili 19. prosince demonstranti. | foto: AP

Na černé listině organizátorů demonstrace, která 19. listopadu ochromila centrum metropole Minsku, je celkem sedmnáct jmen. Pět z nich přitom patří k neúspěšným prezidentským kandidátům, kterým hrozí za osnování nepokojů až 15 let vězení. (více o trestech čtěte zde)

Běloruskem se teď nese, že jeden z nich už ani nemusí být mezi živými. Uladzimira Njakljajeva a Andreje Sannikava totiž bezpečnostní složky při zatčení surově zbily a od té doby je nikdo neviděl. Přístup k zadrženým nemají jejich advokáti ani členové rodiny.

Po demonstraci v centru metropole, které se zúčastnilo deset tisíc lidí, měl na následky svých zranění zemřít Njakljajev, který je považovaný za nejvýznamnějšího běloruského básníka současnosti.

Moskva neúspěšně žádá vydání svých občanů

Ve vězení skončilo po krvavé řeži přes 600 lidí a běloruská justice jim ve zrychleném řízení vyměřila dvoutýdenní tresty. Mezi zadrženými je i jedenáct Rusů. Moskva žádá jejich okamžité propuštění, ale Minsk prozatím naléhání z Ruska odolává.

Pro staronového prezidenta Alexandra Lukašenka prý hlasovalo 80 procent Bělorusů (20. prosince 2010)Minský městský soud dnes zamítl už druhou žádost ruských advokátů o předčasné propuštění vězněných Rusů. Agentura ITAR-TASS oznámila, že další naléhavou demarši připravuje ruské velvyslanectví v Minsku.

Chlad mezi tradičními spojenci vládne i na nejvyšší úrovni. Výsledky běloruských prezidentských voleb, v nichž už počtvrté zvítězil dosavadní prezident Alexandr Lukašenko, který zemi vládne pevnou rukou už 16 let, Kreml oficiálně nijak nekomentoval.

Mlčení z Kremlu

Nevyjádřil se ani k brutálnímu zásahu běloruské policie proti demonstraci. Ruský prezident Dmitrij Medveděv Lukašenkovi oficiálně blahopřál, informaci o blahopřejném telegramu ale Kreml zveřejnil až po dotazech ruských novinářů.

Tlak na režim roste i zevnitř země. Několik běloruských novinářů na protest proti jednání justičních orgánů vyhlásilo hladovku, žádost o okamžité propuštění Njakljajeva adresoval Lukašenkovi běloruský a ruský svaz spisovatelů a mezinárodní PEN klub.

Ministři zahraničí Česka, Polska, Německa a Švédska vyzvali minulý pátek Evropskou unii, aby v reakci na tvrdý postup Lukašenkova režimu proti opozici zastavila své sbližování s Běloruskem. (více čtěte zde)

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Charlottesville řádili bílí extremisté. Trump je pod palbou kritiky (12....
V obou táborech jsou dobří a špatní, komentoval Trump násilí ve Virginii

Vinu na násilnostech ve Virginii nesou obě strany, v obou táborech jsou dobří i špatní lidé, prohlásil čtyři dny po krvavých střetech mezi krajní pravicí a...  celý článek

Hlavní město Tchaj-wanu Taipei v době výpadku elektřiny (15.8.2017)
Tchaj-wan postihl masivní blackout. Ministr se lidem omluvil a rezignoval

Tchajwanský ministr hospodářství Li Čch’-kung rezignoval poté, co více než 6 milionů domácností v úterý postihl výpadek proudu. Uvedla to agentura AP. Ministr...  celý článek

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.