Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Policie prověřuje miliardy, za které vzniká v Praze tunel Blanka

  12:30aktualizováno  17:11
Kriminalisté vyšetřují okolnosti týkající se financování pražského tunelového komplexu Blanka. Zabývají se podezřením ze spáchání dvou trestných činů. Vyplývá to z dokumentů, které získala agentura ČTK. Jde o částky v řádu miliard.

Třetí den otevřených dveří v tunelovém komplexu Blanka. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Detektivové z českobudějovické expozitury Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu se zabývají podezřením ze spáchání trestného činu porušení pravidel hospodářské soutěže a trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku.

Podezření i kolem Trojského mostu

Vedení magistrátu v úterý vzneslo podezření pro porušení zákona o veřejných zakázkách i při stavbě Trojského mostu, který na tunel Blanka navazuje.

Náklady na stavbu mostu se místo předpokládané zhruba půl miliardy vyšplhaly na 1,2 miliardy korun. Praha si kvůli tomu nechá zpracovat znalecký posudek, který má stanovit skutečnou hodnotu mostu.

Vyšetřování se týká usnesení rady hlavního města z loňského prosince, v němž radní schválili takzvanou kategorizaci faktur, jíž se chtěli vypořádat s dluhy, které má Praha vůči stavbařům.

"Byli jsme v situaci, kdy jsme museli jednat okamžitě a zajistit pokračování stavby," řekl k tomu bývalý primátor Bohuslav Svoboda. Zastavení stavby by totiž znamenalo náklady kolem 100 milionů korun. "Jediným, čím jsme se řídili, bylo to, že prostředky z veřejného rozpočtu musí být vynakládány efektivně a v souladu s právními předpisy," doplnil.

Problémy s proplácením faktur za provedené práce má město už více než rok. Situace podle současného vedení města nastala kvůli tomu, že politici v minulosti delegovali velkou část pravomocí na úředníky. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) už dříve řekl, že se tak zbavovali zodpovědnosti za některá rozhodnutí.

Stavbaři pak pokračovali v práci bez toho, že by miliardové investice schvalovaly odpovědné orgány města. Ohledně zakázek k Blance tak podle TOP 09 město "balancuje" na hranici zákona o veřejných zakázkách.

Vůči stavební firmě Metrostav vznikl dluh ve výši 1,8 miliardy korun. Praha jej postupně splácí. Většinu by měla proplatit do konce roku. I tak ale zbudou faktury za několik stovek milionů. Mluví se i o tom, že by dluh mohl zdržet otevření tunelu (více o hrozbě zde).

Mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Štěpánka Zenklová řekla, že úkony trestního řízení byly zahájeny 1. července. "Prověřování bylo zahájeno na základě vlastních poznatků expozitury a podaných trestních oznámení," uvedla mluvčí. Šéf Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Robert Šlachta se k případu odmítl vyjádřit.

Tunel Blanka v číslech

Cena tunelu:
zhruba 37 miliard korun
Plánované zprovoznění:
1. května 2014
Délka tunelového komplexu:
6 382 metrů
Odhad, na kolik přijde provoz:
200 až 300 milionů korun ročně

Podle primátora vyšetřováním okolností stavby tunelu policie kriminalizuje rozhodnutí městské rady. Stojí za tím gangsterské skupiny spojené s bývalým vedením Prahy, řekl Hudeček na mimořádné tiskové konferenci.

"Jedná se už o druhý případ stejného policejního orgánu, o identickou kriminalizaci rozhodnutí rady, která se snažila a snaží řešit gangstersko- mafiánskou strukturu, která tady v minulosti fungovala a která způsobila, že je město v dluzích a v zakázkách, ze kterých nelze vystoupit," tvrdí primátor. Naráží přitom na trestní stíhání, které proti radním vede v kauze Opencard stejná policejní expozitura (více čtěte zde).

Problematická a podle mnohých předražená Blanka, která je součástí městského okruhu, už Prahu stála 27 miliard. Konečný účet má být 36 miliard korun. Otevření se plánuje na jaro příštího roku.

Tunelový komplex Blanka je součástí vnitřního obchvatu města. Jeho výstavba začala v roce 2007 za bývalého primátora Pavla Béma.

Tunelový komplex buduje stavební firma Metrostav. Od počátků se výstavba potýká s řadou problémů, známé jsou především propady půdy. V roce 2008 to bylo dvakrát ve Stromovce, v roce 2010 na dvou místech v Praze 6.

Problémy dělá i spodní voda. Ta prosakuje dovnitř a zřejmě to prodraží provoz tunelu. Magistrát předpokládá, že ji bude nutné neustále odčerpávat. Praha tak bude muset odhadem platit 200 až 300 milionů korun ročně.

Provoz a správa pěti pražských silničních tunelů přitom stojí Technickou správu komunikací necelých sto milionů korun ročně. (více o problému s vodou zde).

iDNES.cz si projel tunel Blanka na začátku letošního roku:

Autoři: ,


Po stopách vrahů s Jiřím Pánkem




Hlavní zprávy

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.