Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Policie porušuje předpisy: 70 km/h na čtyřicítce

  15:07aktualizováno  15:07
Rozdávají trestné body, vybírají tisícikorunové pokuty za přestupky. Sami se však zákonem mnohdy neřídí. MF DNES sledovala několik dní, jak se chovají policisté za volantem. Zjistila, že mnozí muži zákona pokládají bezpečnostní pásy za zbytečné a neváhají zaparkovat třeba i v zákazu zastavení.

3 BODY. Policejní auto jelo ve čtvrtek 13.7. v 11.00 na Teplého ulici v Pardubicích přes 80 kilometrů v hodině. - MF DNES několik dní sledovala jak policisté dodržují silniční pravidla. (14.7.2006) | foto: Radek KalhousMF DNES

Policejní mluvčí v jednotlivých krajích si však za svými lidmi stojí. Ohánějí se přitom právě zákonem.

Za pár vteřin tři přestupky
Opravdu se "vyznamenal" policista v Pardubicích. Vůz se značkou PUM 53-07, který sledovali reportéři MF DNES 13. července od služebny dopravní policie, se dopustil během 145 vteřin hned tří přestupků.

Brzy po vyjetí v 10.59 i po zabočení vpravo do Teplého ulice jel vůz na padesátce velmi rychle, přes osmdesát. Po vyložení spolujezdce v 11.00 vůz pokračoval v jízdě. Na padesátce jela reportérka MF DNES za volantem o pět kilometrů rychleji a policejní vůz ji v 11.02 velmi rychle předjel, takže porušil pravidla podruhé.

Zhruba sedmdesátikilometrovou rychlostí poté vjel do úseku, kde je rychlost omezena na čtyřicet kilometrů za hodinu. To byl třetí přestupek. Až po několika desítkách metrů policista jen trochu zpomalil na zhruba šedesát kilometrů v hodině. Nakonec hlídka zmizela v boční ulici před benzinovou čerpací stanicí. Po celou dobu vůz neměl zapnutou sirénu.

Je úterý 11. července 15 hodin, 50 minut. Policejní vůz poznávací značky 1EO 61 31 se dvěma policisty zastavuje na zákazu zastavení u vjezdu k čerpací stanici Esso v Pardubicích nedaleko hlavního železničního nádraží podél žlutě značeného obrubníku.

Jeden z policistů vystupuje z auta a zmizí z dohledu, když se po několika minutách vrátí, mluví do vysílačky. Vůz odjíždí přesně v 15.56. Jede okolo čerpací stanice a poté vyjíždí na hlavní silnici směrem k hlavnímu nádraží. Policie nyní oba případy vyšetřuje.

"Budeme vše řešit, zjistíme všechny okolnosti a budeme informovat o výsledcích," sdělila tisková mluvčí pardubické policie Dana Dolanová. Při sledování posádek policejních vozů pozorovatel navíc zjistí, že zhruba každý druhý policista jezdí nepřipoutaný.

Jeden příklad za všechny: v úterý v devět hodin ráno zastavilo před Komerční bankou na náměstí Republiky v Pardubicích policejní auto. Oba policisté, kteří v něm seděli, nebyli připoutaní. Jeden ze strážců zákona si do banky odskočil s papírem připomínajícím příkaz k úhradě. Když po chvíli vůz opět odjížděl s kompletní posádkou, pásy zůstaly dál zapomenuté.

Nepřipoutané policisty vyfotili zpravodajové MF DNES i v Brně a Praze. "V zákoně se praví, že povinnost se poutat neplatí pro řidiče a spolujezdce vozidel bezpečnostních složek při plnění služebních povinností. A pokud je policista ve službě, tak je samozřejmě plní," reagovala na dotaz MF DNES, proč policisté neměli zapnuté bezpečnostní pásy, tisková mluvčí pardubické policie Dana Dolanová.

Expert: Zkuste provokatéry
Jenže sám ministr vnitra František Bublan vykládá zákon poněkud striktněji. Policisté se podle něj nemusí připoutat, pokud plní nějaký specifický úkol. A ten by měli být schopní později doložit. Otázkou je, jestli takovým specifickým úkolem je návštěva banky.

Ještě přísnější je možný Bublanův nástupce Ivan Langer z ODS. "V okamžiku, kdy policista nejede na místo trestného činu, přestupku či nevykonává běžnou hlídkovou službu, by měl vystupovat jako standardní účastník silničního provozu," tvrdí.

Kdyby se stejně jako nepřipoutaní policisté choval "civilní" řidič, hrozila by mu pokuta až dva tisíce korun a dva trestné body k tomu. Muži zákona se však ničeho takového bát nemusí. Aby dostali trest, musel by je nejdříve některý z jejich kolegů zastavit a sepsat protokol pro nadřízeného hříšníků. Ten by pak rozhodl, jestli jeho muži plnili své služební povinnosti, nebo si zaslouží trest – například v podobě srážky z platu.

Názorů, jak policisty donutit, aby zákon respektovali stejně jako ostatní řidiči, je několik. Experti i politici se však shodují v jednom: zákon není třeba měnit.

"Je to víc otázka kontroly toho, jak se policie na silnicích chová, než změny zákona. Ten totiž na postihy policistů stačí," tvrdí dopravní expert Petr Pospíšil. Podle něj by stačilo, aby Inspekce ministra vnitra vyslala provokatéry do míst, kde se měří rychlost. S tím však Bublan ani Langer nesouhlasí.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řetězový most v Budapešti
100 POHLEDŮ: Skladiště pod elegantním mostem v Budapešti

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Jiří Kučera jako první vyfotil divoké vlky na Šumavě.
První snímky divokých vlků ze Šumavy ulovil fotograf poblíž Modravy

Byli čtyři, před zimou vypadali v dobré kondici a s vlky, kteří před nedávnem utekli z výběhu v Bavorsku, neměli nic společného. Nedaleko Modravy se o víkendu...  celý článek

Na nákup vyrazí místní jedině s klíčem nebo čipem.
V Karviné uzavřeli blok domů v ghettu mřížemi, lidé chtějí být v bezpečí

Domy jednoho z vnitrobloků ve vyloučené lokalitě v Karviné obklopil plot a brány. Kdo tu nebydlí, ulicí G. Preissové už neprojde. Podle společnosti, která domy...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.