Policie odhaduje, že každá třetí krádež auta je naoko

P r a h a - Kriminalisté, kteří vyšetřují krádeže aut, odhadují, že každý třetí vůz se ztratí s vědomím jeho majitele. Takový "případ" vlastník auta nahlásí na policii a pak zamíří rovnou do pojišťovny pro peníze. Ačkoliv samy pojišťovny jsou ve svých odhadech mírnější než policisté soudí, že se je takto snaží podvést přibližně pětina klientů -, shodují se s nimi v jednom: Rok od roku stoupá jak počet odcizených aut, tak fingovaných krádeží. Loni policisté evidovali třicet tisíc případů, kdy byl někomu ukraden vůz - což je čtyřikrát více než v roce 1989. "S počtem odcizených vozů však stále roste i procento takzvaných fiktivních krádeží neboli pojistných podvodů. Podle našich zkušeností jich je tak třicet až čtyřicet procent ze všech nahlášených krádeží. Jsou to ale jen odhady. Je to klasická skrytá trestná činnost, která se velmi nesnadno prokazuje," řekl kriminalista Vladimír Fischer z policejního prezidia. Pojistné podvody mají stále častěji na svědomí velké organizované gangy, které na objednávku auta vyvážejí do zemí bývalého Sovětského svazu nebo Jugoslávie.
Auta se kradou podle momentální poptávky klasicky nebo si je pachatel jednoduše pořídí na leasing: splatí první splátku a auto - už opatřené falešnými doklady a čísly - vyveze za hranice. Tam čekají bossové, kteří dovezené auto předají zákazníkovi. Kurýr se pak vrací do Čech a v leasingové společnosti nahlásí, že mu auto někdo ukradl. Firma zpravidla dostane peníze od pojišťovny. S organizovanými skupinami spolupracují i jednotlivci, kteří právě nutně potřebují peníze, a tak si krádež objednají a pak si nechají vyplatit pojistku. "Vždycky zbystříme pozornost, když nám někdo nahlásí ztrátu auta za několik milionů a výrobce se dušuje, že jinak než s originálními klíčky s tím autem prostě nejde odjet," řekl Fischer. Pokud se však policii nepodaří podvod prokázat, pojišťovna peníze zpravidla vyplatí. "A protože se stále více ztrácejí luxusní vozy, je jasné, že ztráty spojené s těmito podvody zaplatí ostatní motoristé v pojistném za škodovky," konstatoval další detektiv, který se pojistnými podvody zabývá. Pokračování na str. 2Pokračování ze str. 1 Policisté soudí, že podobné podvody zatím trápí nejvíc je samé. Majitel ukradeného vozu či leasingová firma totiž získá peníze od pojišťovny; kurýr, který vůz naoko ukradne a vyveze, dostane peníze od majitele a od kupce v zahraničí; no a kupec je spokojený, že má auto, které si přál. "Pojišťovnu to sice může trochu mrzet, ale jen chvíli napřesrok přece může zvednout pojistné," prohlásil pražský kriminalista Antonín Vavrda, šéf týmu, který krádeže aut vyšetřuje. Mluvčí České pojišťovny Václav Bálek konstatoval, že oni vyplatí každý rok na pojistném za odcizené automobily 400 až 600 milionů korun. "Stejně jako jinde ve světě i my odhadujeme, že podvodů je tak pět až dvacet procent ze všech nahlášených pojistných událostí. Jde tedy o opravdu velké peníze, a byli bychom sami proti sobě, kdybychom tento problém nechali jen na policii. Zaměstnáváme vlastní zkušené detektivy, kteří to mají na starosti. Zvedat pojistné by stejně nestačilo," uvedl. Pojišťovny také začínají stále více využívat služeb soukromých firem, které sledují pohyb podezřelých vozů, zajišťují transport či prodej aut zajištěných policií už za hranicemi a podobně. O svých metodách však hovořit nechtějí. "Naše práce by pak ztratila smysl," řekl majitel jedné z nich.

Video