Závodní auto šestnáctiletého řidiče vjelo mezi diváky na uzavřeném okruhu v centru Ostravy, kde se jel v říjnu Memoriál Miroslava Fajkuse.
Dva těžce zraněné diváky odvezli záchranáři do nemocnice, jeden z nich později zemřel. - více o tragédii čtěte zde
"Obvinil jsem ředitele závodu z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti," řekl kriminalista Jaromír Vávra.
Ředitelem závodu byl někdejší závodník a pořadatel řady závodů, třiašedesátiletý Adolf Fešárek. Ten se k obvinění odmítl vyjádřit, už dříve však odmítl za tragickou nehodu převzít odpovědnost. "Trať byla zabezpečena dle kontroly, kterou prováděla komise Autoklubu České republiky," hájil se Fešárek.
"Myslím, že jsme ohledně zabezpečení trati postupovali podle předpisů a zvyklostí, zkrátka podle klasického bezpečnostního plánu," dodal.
Podle policie však pořadatelé původní bezpečnostní plán, podle kterého byl závod povolen, nedodrželi a umožnili divákům vstup do míst, kde se nakonec stala havárie. "Diváci neměli být v tom místě v úrovni vozovky, ale nad ní anebo za svodidly," řekl vyšetřovatel Jaromír Vávra. Uvedl, že místo, kde závodní automobil vyjel z trati, patřilo mezi riziková.
"Bylo to sice na rovince, ale závodníci tam museli snížit rychlost automobilu zhruba ze sto šedesáti kilometrů v hodině na čtyřicet, protože se blížil zpomalovací retardér," uvedl Vávra. A právě prudké snížení rychlosti zřejmě nezvládl závodník, který dostal smyk a vyjel z trati.
"Zjistili jsme, že automobil byl po technické stránce v pořádku," dodal vyšetřovatel. Závodník totiž krátce po nehodě vypověděl, že automobil měl zřejmě něco s nápravou.
Vyšetřovatel nevyloučil, že by v případu ještě mohl obvinit někoho dalšího. Státní zástupce Tomáš Polášek uvedl, že pochybení při organizaci závodu se dopustilo také několik dalších lidí.
"Ale v jejich případě nejde o trestné činy, ale o přestupky. Obviněn byl ředitel závodu, protože on se podílel na všech fázích přípravy závodu," dodal státní zástupce.
Mladý řidič z ničeho nejspíše obviněn nebude
Šestnáctiletý řidič z ničeho s největší pravděpodobností obviněn nebude. Podle kriminalisty Vávry jel závod na uzavřeném okruhu.
"Závodil proto, aby se pokusil vyhrát, a z toho mohou pramenit určité chyby. Jinak by to bylo, kdyby zavinil smrt diváka či jiného závodníka například bezohlednou jízdou, při které by jiný vůz například vytlačil z jízdní dráhy."
Sekretář Federace automobilového sportu Luděk Kopecký uvedl, že na uzavřeném okruhu mohl mladý jezdec závodit i bez řidičského průkazu. "U automobilů s obsahem do čtrnácti set kubických centimetrů může závodit jezdec dokonce již od čtrnácti let," řekl Luděk Kopecký.
Ostravská policejní mluvčí Gabriela Holčáková uvedla, že vyšetřování nehody při automobilovém závodu není v Ostravě rozhodně obvyklé. Navíc bylo poměrně složité.
"Většina zúčastněných je z různých koutů České republiky, komisař musel zaslat žádost k podání vysvětlení všech svědků. Vysvětlení podala již zhruba desítka lidí, od samotného závodníka, přes ředitele závodu, pozůstalého syna zemřelého muže, těžce zraněného muže, jednatele firmy, zástupce bezpečnostní komise, technického komisaře," uvedla mluvčí.