Obvinění čelí dva vedoucí zaměstnanci společnosti Bögl&Krýsl, kteří byli zodpovědní za posun mostní konstrukce a bezpečnost práce při tomto posunu.
Policie je zadržela ve středu, od té doby je vyslýchala a dnes krátce před 17. hodinou jim předala obvinění. Oba budou vyšetřováni na svobodě, policie neshledala důvody pro uvalení vazby. - čtěte Policie zadržela dva zaměstnance firmy opravující most ve Studénce
Vyšetřovatelům pomohly fotografie, které získala od místního občana. Pořídil si je již několik dní před nehodou. Už tehdy byly na konstrukci patrné známky statického poškození.
Na pojezdovém vozíku ze 6. srpna je vidět ohnutá horní část. Firma jen přivařila podpěru, ale statiku konstrukce nepřeměřila.
"Podařilo se tak prokázat, že odpovědní lidé na této stavbě nesou odpovědnost za nehodu. Bylo jim známo, že na uvedené stavbě se vyskytuje závada, a přesto mostní konstrukci nezajistili," zdůvodnil šéf vyšetřovatelů Jiří Jícha.
"Měli stavbu zastavit a staticky prověřit. To neudělali a závadu se, jak dokazují fotografie, snažili pouze opravit," dodal Jícha. Podle vyšetřovatelů byla statika mostu porušená již dva dny před neštěstím a obvinění pracovníci o tom věděli. Snímky si totiž sami nafotili a poslali společnosti ODS - Dopravní stavby Ostravy, která si je najala.
Zhroucená mostní konstrukce.
Policisté dnes nevyloučili, že padnou ještě další obvinění. Týkat by se mohla vedení společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava, která o problémech údajně ze zaslaných fotografií věděla.
"Jsem z toho v šoku. Stále trváme na tom, že jsme nic nezavinili. Ještě podrobně neznáme důvody stíhání, na našem vyjádření nemám co měnit," reagoval jednatel stavební společnosti Bögl a Krýsl Josef Krýsl.
"Zatím neznáme úplně do detailů obsah obvinění. Každopádně trváme na tom, že si nejsme vědomi nějakého jejich zavinění," řekl ČTK mluvčí společnosti Bögl & Krýsl Jan Nováček.
Firma si teď podle něj nechá vypracovat znalecké posudky, které potvrdí nebo vyloučí případnou míru zavinění obou zaměstnanců. "Necháme si udělat znalecké posudky statiků a dalších odborníků, podle toho, jak si to vyžádá situace," dodal.
Nehoda se stala přesně před týdnem. Před vlak EC 108 Comenius mířící z polského Krakova přes Ostravu do Prahy se zřítila část mostu. Vlak jel před nárazem rychlostí 120 kilometrů v hodině. Při nehodě zemřelo sedm lidí, více než šedesát dalších bylo zraněno. Škoda byla předběžně odhadnuta na 176 milionů korun. - čtěte Před rychlík se ve Studénce zřítil most, sedm lidí zemřelo
Česko-německou společnost Bögl & Krýsl si jako subdodavatele najala společnost ODS, která vyhrála výběrové řízení na zakázku v hodnotě přesahující 26 milionů. Tu vyhlásil majitel mostu Moravskoslezský kraj.