Policie o nehodě na dálnici D5 varovala jen v rádiu

Praha - Nejeden řidič, který byl nedobrovolným účastníkem středečních řetězových havárií v husté mlze na západu Prahy, si neodpustil kritická slova na adresu policie. Policie na to říká, že nemohla udělat nic víc, než na co má lidi. "Nebylo v našich silách řidiče varovat přímo na dálnici," tvrdí mluvčí středočeské policie Soňa Budská. Celkem 116 aut se ve středu dopoledne srazilo na dálnici D5 za Prahou. Škoda na vozidlech se vyšplhala na více než 32 miliónů korun. Při největší nehodě na dálnici, Rozvadovské spojce mezi obcemi Rudná a Chrášťany, kde se srazilo až šedesát aut, jeden člověk uhořel a další byl těžce zraněn.
Uvnitř článku se podívejte na mapku, kde přesně se tragické havárie odehrály.
Prohlédněte si fotografie z havárie na Rozvadovské spojce.

Příčinou většiny nehod bylo to, že řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy povětrnostním podmínkám a mokré vozovce.

Nehodě se nevyhnula ani ulice K Barrandovu, kde se kolem deváté hodiny srazily tři kamiony. Havárie ve směru do centra hned za sjezdem z Novořeporyjské ulice navíc vyvolala řetězovou srážku několika osobních aut. Nehodu tam nepřežil jeden člověk a dva byli těžce zraněni.

Policie nedostatečně informovala o situaci

"Proč nás nikdo nevaroval, že se na dálnici před námi něco stalo? Jeli bychom maximálně pomalu a nic by se nám nestalo," rozčilovala se Němka Susan Gebhardtová. "Velmi brzy jsme ale dali varování do Centra dopravních informací Českého rozhlasu, který to vysílal celý den. Všichni policisté, kteří byli po ruce, zasahovali na místech nehod," zdůvodňuje mluvčí policie.

Policii omlouvá i šéf oddělení bezpečnosti silničního provozu při ministerstvu dopravy Karel Pospíšil, který míní, že omezené počty policistů nutí policii dělat jen ty nejnutnější věci přímo na místech dopravních nehod.

"Mohu ale potvrdit, že Český rozhlas začal velmi brzy vysílat varování před hustou mlhou a řetězovými haváriemi. Řidiči by měli vědět, že je-li podobné počasí, je dobré toto vysílání poslouchat," řekl Pospíšil.

Systémy, které snižují nebezpečí hromadných nehod na dálnicích, fungují dobře například v sousedním Německu. Vytvoří-li se na dálnici dlouhá kolona vozidel, jede v odstavném pruhu asi kilometr za kolonou policejní auto s rozsvícenými majáky, které upozorňuje řidiče na nebezpečí před nimi.

"Na policejním autě bývá také panel s nápisem, který upozorňuje například na zácpu nebo na nehodu. Myslím, že to je zajímavý systém, protože řidiči mají z policejních vozů s majákem přirozený respekt," uvedl ředitel pražského Ústavu dopravního inženýrství Ladislav Pivec.

Podle Pivce existují i mnohem dokonalejší dálniční řídící systémy, které jsou ale velmi drahé. "Tyto systémy přes detektory neustále sledují rychlost vozidel na dálnici a automaticky vyhodnocují provoz. Pokud systém zjistí vznikající kolonu nebo zaregistruje stojící auta, dá signál proměnným značkám daleko za kolonou, a ty řidiče upozorní, případně jim nařídí snížit rychlost," řekl.

Pivec uvedl, že v Praze se podobné systémy sice začínají zkoušet, ale proměnné značky a automatické detektory jsou velmi drahé na to, aby se mohly hromadně zavádět.

Proměnná značka, která řidiče upozorňuje například na možnost námrazy i na další faktory ovlivňující jízdu, je například na pražské magistrále. Pokyny řidičům zde však nedává automat, ale přes počítač pracovník řídící ústředny.

Karel Pospíšil z Besipu nicméně upozornil, že řidiči sami nesou často kus viny za to, že se stali účastníky řetězových havárií na dálnicích. "Jakmile se na podzim vyskytnou první mrazíky a na některých silnicích se začnou tvořit námrazy, je-li tak hustá mlha jako ve středu, měli by řidiči zpozornět a připravit na to auto i sebe," řekl.

Pivec tvrdí, že řidiči by měli svá auta co nejdřív opatřit zimními pneumatikami. "Dostanu-li se třeba z Domažlic do Prahy v létě za dvě hodiny, v zimě musím počítat s tím, že na to potřebuji delší čas. A vždycky bych měl jet pouze tak rychle, jak daleko před sebe vidím," řekl.

Ohořelé auto na Rozvadovské spojce v Praze 5, 29. listopadu 2000.

Nejnebezpečnější byl kamion s nákladem sprejů, na Rozvadovské spojce v Praze 5, 29. listopadu 2000.

Nejnebezpečnější byl kamion s nákladem sprejů, 29. listopadu 2000.

Srážka dvou osobních aut, na Rozvadovské spojce, 29. litopadu 2000.

Kabina kamionu, na Rozvadovské spojce, 29. litopadu 2000.

Záplava pěny, na Rozvadovské spojce, 29. listopadu 2000.

Výheň, na Rozvadovské spojce, 29. listopadu 2000.

Vrak osobního vozu, na Rozvadovské spojce, 29. listopadu 2000.

Záplava pěny 2, na Rozvadovské spojce, 29. listopadu 2000.

Ohořelé tělo, na Rozvadovské spojce, 29. listopadu 2000.

Záplava pěny 3, na Rozvadovské spojce, 29. listopadu 2000.

Hasiči se rozmýšlejí, na Rozvadovské spojce, 29. listopadu 2000.

Červenými puntíky jsou na mapě označená místa na pražských výpadovkých, kde se ve středu 29. listopadu odehrály dvě tragické nehody.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video