Podle posledních údajů je v Praze nejhorší silnicí z hlediska počtu dopravních nehod přetížená Jižní spojka a navazující úsek směrem na Černý Most. Řešení nepřijde dřív než za šest let, kdy bude dokončena část dálničního obchvatu Prahy směrem na Plzeň, který z Jižní spojky odvede především kamiony.
Nejnebezpečnější silnicí v Česku je téměř nepřetržitě rozkopaná a auty zahlcená dálnice D1. Uleví jí až nová rychlostní silnice z Hradce Králové do Ostravy, jejíž dokončení se stále odkládá. MF DNES na začátku prázdnin přináší přehled životu nebezpečných úseků silnic i konkrétních míst.
Ze Švýcarska do průšvihu
Osmi lidem, kteří si před víkendem nejspíš ještě plánovali letošní prázdniny, už dovolená nevyjde. Zemřeli totiž v uplynulých dvou volných dnech na českých silnicích. Bilance byla přitom mnohem horší než loni, kdy při prvním prázdninovém víkendu zahynuli jen dva lidé.
Loni prvního července začal platit bodový systém a nikdo si tehdy nedovolil, aby mu ručička tachometru přelezla byť jen o kilometr v hodině nad povolenou rychlost. "Já si tady připadám jak ve Francii nebo ve Švýcarsku, všichni jezdí, jak mají. Uvidíme, jestli to řidičům vydrží," glosoval tehdy změnu Josef Tesařík z dopravní policie.
Jak si připadá nyní? "Blbě," přiznal Tesařík. Dodal, že nárůst mrtvých zavinilo i horké počasí, kdy lidé za volantem spěchali a byli nervózní, a také to, že školní rok tentokrát neskončil uprostřed týdne.
"V uplynulých letech totiž odváželi rodiče děti na prázdniny už před víkendem a provoz se rozmělnil," vysvětluje Tesařík.
Hlavním důvodem je však nekázeň řidičů. Tesařík také upozorňuje na vzrůstající počet nehod, kterých se účastní motocyklisté. "Lidé jsou totiž bohatší a mohou si domů pro radost koupit motorku, kterou ne vždy zvládnou," míní Tesařík.
Pozor, úsek častých nehod
Velká část smrtelných nehod připadá na notoricky známá riziková místa, kde řidiči často bourají.
V létě riziko stoupá, protože lidé jezdí na dovolenou často přes celou zemi i přes místa, která neznají.
MF DNES přináší aktuální přehled čtrnácti nejnebezpečnějších úseků – za každý kraj jeden, kde při nehodách zemřelo či bouralo více lidí. Překvapující je, že se mezi nimi objevují i "stálice", jako hlavní tah na Zlínsko přes Buchlovské hory, obchvat Loun nebo pražská Jižní spojka a její okolí.
"Nejvíce nehod se tam stane u nájezdů. Řidiči si myslí, že když vjíždějí na Jižní spojku, že zde funguje metoda zipu. A to i přesto, že značky ukazují opak," vysvětluje šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula.
Jenomže ne za vše mohou řidiči. Průtah Prahou už záplavu aut nepojme a řidičům uleví až takzvaný vnější okruh v roce 2013. Z nebezpečné silnice Hradec–Praha takhle už třeba odvedla provoz dálnice D11.
Bohužel tento efekt ještě nefunguje úplně, protože dálnice končí dočasně před Hradcem a z jejího nelogického napojení se stal přechodně další nebezpečný úsek.
Kritická místaPlzeňský kraj |