Hromadné porušování dopravních předpisů policejními řidiči odhalil průzkum České televize a MF DNES. Reportéři v českých městech zjistili, že vytipovaná místa projelo v rozporu s předpisy devadesát procent policejních aut.
"Například v Praze na křižovatce u Anděla projelo zákazem vjezdu za hodinu šestnáct policejních vozů. Žádný neměl zapnutý maják," popisuje chování policistů reportér pořadu Fakta ČT Petr Vrabec.
Podobné zkušenosti mají i reportéři MF DNES. V Praze zaznamenali během jednoho dne desítky přestupků a v ostatních městech republiky to bylo podobné. Policisté například vjeli v centru Prahy do ulice označené zákazem vjezdu nebo parkovali na místě, kde je zákaz stání. Podobně se chovali i v Ústí nad Labem nebo v Brně.
Policisté přitom musí dodržovat předpisy stejně jako normální řidiči. Jedinou výjimkou je, pokud jedou se zapnutým majákem k případu. Za přestupky však neplatí žádné pokuty.
"Víme, že tento problém existuje a není nový. Policie nesmí demoralizovat prostředí na našich silnicích," uvedl ministr vnitra Stanislav Gross. "Policejní prezident už vydal rozkaz, který se na kontrolu dodržování pravidel ze strany policie zaměřuje," dodal Gross.
Ředitel dopravních policistů Zdeněk Bambas odmítá, že by bylo porušování předpisů policisty masovým jevem. "Ano, je to ostuda," připustil. "S policisty, kteří porušují kázeň, už se snažíme udělat pořádek," řekl. Na dotaz, kolik policistů je ročně za dopravní přestupky nějak potrestáno, však odmítl odpovědět.
Silniční piráti leckdy nosí uniformy
Vedení policie chce trestat muže v uniformách, kteří porušují dopravní předpisy. Zatím se to však nedaří. Mnozí policisté jsou na silnicích bezohlední a nebezpeční.
Když policie rozjížděla velkou akci s názvem Kryštof, zaměřenou proti bezohledným řidičům, vypočítávali policejní šéfové, co všechno řidiči nedodržující předpisy na silnicích způsobili.
Nikdo se však v souvislosti s akcí nezmínil o tom, že mezi silniční piráty patří i řada policistů. Předpisy porušují stejně často jako ostatní řidiči, ale trestáni jsou ještě méně.
Jak policistu porušujícího dopravní předpisy odhalit? Je to snadné. Stačí se postavit na dopravně vytížené místo, kde existuje "zkratka" vedoucí zákazem vjezdu. Kromě civilních vozů tu během několika minut s jistotou narazíte i na policejní vůz.
Jako například nedaleko křižovatky Anděl v Praze. Zákazem vjezdu si tu policisté krátí cestu pravidelně. Nejen tehdy, když k tomu mají důvod a jedou k případu. Zákazem tu projíždějí třeba cestou na oběd. A podobných míst, kde se policisté dopouštějí přestupků, za které ostatní řidiče pokutují, jsou v celé republice stovky.
Mluvčí policejního prezidia Blanka Kosinová potvrzuje, že vedení policie o problému ví. "Za normálních podmínek se musí policisté ve služebním voze chovat úplně stejně jako kterýkoliv jiný účastník silničního provozu. Nemají žádné výjimky," popisuje Kosinová práva policistů s tím, že pokud předpisy poruší, dopouštějí se přestupků, za které mají být potrestáni.
Jak může být policista za přestupek potrestán? Úplně jinak než běžný řidič. Přestupky policistů totiž řeší jejich nadřízení. Pokud jde o ojedinělý případ, mohou je i prominout. Pokud jde o vážnější prohřešky, lze je trestat snížením osobního ohodnocení nebo například služební hodnosti.
Jenže o většině policejních přestupků se nikdo vůbec nedozví. Sami policisté na přestupky svých kolegů neupozorňují. "Velmi bychom v těchto případech uvítali spolupráci veřejnosti," říká Kosinová.
Díky veřejnosti už se v minulosti podobné případy několikrát podařilo vyřešit. Například v Praze lidé letos v dubnu upozorňovali na policejní vůz, který parkoval na přechodu pro chodce. Vedení policie nakonec potvrdilo nejen to, že se policisté dopustili přestupku, ale při vyšetřování vyšlo také najevo, že policejní hlídka vůbec neměla v této části města co dělat.
Pravomoci policistů ve služebních vozidlech se rozšiřují pouze jede-li hlídka k případu a má zapnutý maják. "V takovém případě mohou policisté porušit předpisy. Ale nikoliv takovým způsobem, aby kohokoliv ohrozili," popisuje policejní privilegia mluvčí policejního prezidia.
Ovšem policisté při služebních jízdách ohrožují nejen ostatní řidiče a chodce, ale často také sebe. Málokdy totiž používají bezpečnostní pásy. Pásy přitom policisté, stejně jako jiní řidiči, musí použít vždy, i když jedou k zásahu se zapnutým majákem. Na bezpečnostní pásy se totiž žádná zvláštní výjimka nevztahuje.
Policie: Řídíme stejně jako ostatní lidé Je to začarovaný kruh, se kterým si nevíme rady, říkají policejní šéfové o dopravních přestupcích, kterých se dopouštějí řadoví policisté. Jak je možné, že policisté, kteří by měli jít ostatním řidičům příkladem, sami předpisy nedodržují? "Naši příslušníci se prostě chovají úplně stejně jako ostatní lidé," říká k problému mluvčí policejního prezidia Blanka Kosinová. Jedním z důvodů, proč policejní řidiči nedodržují předpisy, je tak podle jejich šéfů skutečnost, že je nedodržují ostatní řidiči. Jenže civilisté za volantem často jezdí bezohledně právě proto, že vidí stejné chování i u mužů v uniformách. Pokud své chování nezmění policisté, nelze to očekávat ani od ostatních řidičů. "Už v rámci akce Kryštof, při které jsme kontrolovali běžné řidiče, jsme řekli, že se zaměříme i na to, jak se na silnicích chovají naše hlídky," říká Kosinová. "Bylo by smutné, kdybychom kontrolovali civilisty a sami předpisy porušovali," dodává mluvčí. Policisté tak sami své kolegy na silnicích namátkově kontrolují. Ovšem tyto kontroly narážejí na kolegialitu příslušníků. Mnozí policisté na prohřešek svých kolegů neupozorní, protože se sami mohou v budoucnosti podobného přestupku také dopustit. "Velmi bychom proto uvítali, kdyby lidé, kteří si všimnou policejních přestupků, na tyto problémy upozorňovali naše odbory kontroly a stížností. Každý přestupek samozřejmě vyšetříme," slibuje mluvčí Kosinová. |