Nováčci za volantem zkoušejí, co se dá, a často bourají. Ilustrační foto

Nováčci za volantem zkoušejí, co se dá, a často bourají. Ilustrační foto | foto: Radek Miča, MF DNES

Policie nechce svěřit auta nováčkům, bourají

  • 92
Hromadné odchody od policie mají své následky. Policisté chybějí v ulicích i při kontrolách na silnicích. Zkušené střídají nováčci, kteří třeba nemají dost zkušeností ani za volantem. Některé útvary proto zakázaly mladým policistům jezdit v nových policejních autech. Jejich nehodovost totiž roste.

"Mladí kluci nemají dostatečné řidičské zkušenosti, proto máme letos už víc omlácených aut než loni. Když jsme chtěli dávat auto jen lidem, kteří mají řidičák déle než tři roky, ukázalo se, že by v ulicích nejezdil už vůbec nikdo," potvrdil iDNES.cz policista, který si ale nepřál být jmenován.

Vedení jednotlivých útvarů se proto snaží alespoň co nejvíc snížit škody, které by policejní nováčci mohli způsobit. Když už musí za volant, dostanou většinou jen starou felicii.

"Když je u nás někdo rok dva, tak mu určitě nebudeme hned dávat nějaké rychlé auto. Praxe je taková, jakou umožní aktuální situace. Je ale jasný, že nováček dostává to nejhorší. Je to stejné u všech firem," řekl iDNES.cz šéf pražské Pohotovostní motorizované jednotky Jaroslav Knížka.

Podobné je to na většině útvarů. Někde se však nemusí nezkušenost tolik projevit jako v Praze.

"U nás jsou samozřejmě také policisté, kteří jezdí s vozidly hned po základní odborné přípravě, ale nelze srovnávat hustotu a provozní podmínky Prahy s Ostravou. Takže my takový problém s nehodami služebních vozů nemáme," popsal velitel ostravské pohotovostní jednotky Jiří Čerbák.

"Nedáváme ani žádný pokyn, že bychom chtěli eliminovat mladé policisty a vozy dávali jen starším. U nás jsou policisté, kteří přišli a hned jezdí venku," dodal.

Nováček k nováčkovi sedá
Problém však je, že se mladí policisté nemají od koho učit, protože většinou jsou v hlídce opět jen s mladým kolegou. Do konce roku se navíc chystají odejít další lidé, kteří v uniformě prožili deset let a víc. Nesouhlasí se služebním zákonem.

"Ti mladí si myslí, že když mají na autě zapnutý maják, tak mohou všechno, i projet křižovatkou stokilometrovou rychlostí. Nedojde jim, co mohou způsobit. Ti zkušení se naopak bojí přísných trestů, který nyní prosazuje vedení policie, takže raději někdy ani nezapínají majáky, i když jedou na tíseň," uvedl zdroj z policie.

Podotkl, že jeden mladík naboural služební auto a přišel za to na dva roky o řidičák a ještě musel zaplatit škodu ve výši tří hrubých platů.

Že není jednoduché jezdit v pražském provozu, a to ani se zapnutými majáky, dokazují i problémy ostatních záchranářů. Loni v červnu bourali v Praze na I. P. Pavlova hasiči. Jejich vůz narazil do tramvaje a zranil lidi na chodníku. Nedávno na stejném místě havarovala i houkající sanitka. - více zde


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video