Jak je to možné? Vysvětlení je prozaické. Úřad Plzeňského kraje totiž neudělil policistům výjimku, aby při větších dopravních akcích mohli s řidiči - hříšníky řešit přestupky na autobusových zastávkách.
V minulosti bývalo běžné, že v nebezpečných úsecích silnic mezi městy, kde řidiči nedodržovali zákazy předjíždění nebo ignorovali rychlostní limity, policisté schovali radar nebo kameru.
Informace o přestupcích vysílačkou předávali další hlídce, která často na řidiče čekala právě na autobusové zastávce o několik kilometrů dál. Teď už ale při podobných akcích na zastávce policisté na řidiče čekat nemohou.
"Je to z čistě bezpečnostních důvodů. Představte si situaci, kdy policisté mají dopravní akci, na autobusové zastávce odstaví několik osobních aut nebo kamion, a právě v tom okamžiku přijede autobus. Do zastávky kvůli autům nemůže vjet a kde bezpečně vystoupí cestují? Co když se autobusem budou právě vracet děti ze školy a některé z nich po vystoupení srazí projíždějící auto?" vysvětluje vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství úřadu Plzeňského kraje Antonín Vejprava.
Policisté tvrdí, že v kraji je málo míst mimo autobusové zastávky, kde mohou policejní hlídky stát.
"To je také důvod, proč se už na některých úsecích silnic větší dopravní akce nedělají. Jednou z podmínek k okamžitému řešení přestupku je zajištění bezpečnosti nejen osádce zastavovaného auta, ale také policejní hlídce," připouští šéf západočeské dopravní policie Václav Špíral.
Jak policisté situaci řeší? Objevují se tam častěji hlídky dopravní policie v autech. Když zjistí přestupek, na policejním autě zapnou majáky a chybujícího řidiče odvedou na bezpečné místo, kde s ním problém řeší. Jen když jedou policisté pod majáky, mohou v takovém případě i s autem chybujícího řidiče na zastávku zajet a problém s ním okamžitě vyřešit.
Jsou na Plzeňsku místa, kde policisté mohou při velkých akcích řešit přestupky? Na rizikovém úseku mezi Třemošnou a Kaznějovem je větší vyasfaltovaná plocha u křižovatky na Horní Břízu, v minulosti se tu objevovali i policisté s váhami na kamiony.
Další je bezpečné místo je například na konci dálničního přivaděče z Plzně směrem na Přeštice u Vysoké. Bez problémů mohou policejní hlídky čekat na řidiče i u odpočívek na karlovarské výpadovce před Novou Hospodou nebo před odbočkou na Trhomné.
MF DNES zjistila, že při stavbách nových silničních tahů nebo při rekonstrukcích stávajících silnic se nepočítá s budováním ploch, které by policie nebo firmy vážící kamiony mohly využívat. Nejsou ani v připravovaném prodloužení dálničního přivaděče od Plzně směrem na Přeštice.
"Nikdo z policie nebo jiných složek se na Ředitelství silnic a dálnic s takovým požadavkem dosud neobrátil. V současné době tak jedinými místy, které přicházejí v úvahu k zastavování aut, jsou odpočívky u silnic," tlumočili stanovisko šéfa plzeňského pracoviště ředitelství silnic a dálnic v Plzni Zdeňka Kuťáka pracovníci tiskové odboru.