Policie měří rychlost v dálniční pasti

  • 381
Policie svévolně omezuje dopravu na dálnici. Používá k tomu speciální dopravní značky. Ty odkryje pouze během kontrolní akce a policistům slouží k tomu, aby mohli řidiče jednodušeji zastavovat. Podle odborníků však na silnici zbytečně vytvářejí rizikové místo.

Na 160. kilometru brněnské dálnice D1 si v obou směrech policie zřídila speciální stanoviště, která využívá ke kontrolám, kdy se jí to hodí.

Dopravu svede do jednoho pruhu a rychlost omezí tak, aby mohla auta pohodlně zastavovat. Omezení vypadá, jako by se v levém pruhu něco opravovalo, ale dálnice je volná.

"Pokud se někde dá jet 130 a policie omezí rychlost na 80 a ještě se ji rozhodne měřit, tak to z hlediska bezpečnosti žádný význam nemá, jen se kontroluje, zda řidiči dokážou poslouchat," řekl iDNES šéf státní organizace BESIP Robert Šťastný.

V obou směrech jsou rozmístěny šedivé cedule. Když policisté potřebují řidiče kontrolovat, pouze je odklopí, a na značkách se rázem objeví omezení na rychlosti 100, 80 a 60 km/h. Obdélníkové značky po odklopení zase upozorňují na snížení počtu jízdních pruhů.

"Policejní hlídka sem přijíždí několikrát do roka. Policisté se vždy postaví na konec úseku a s dalekohledem u očí vyhlížejí ty, kteří nebrzdí dostatečně razantně, aby je mohli následně pokutovat," popsal pro iDNES situaci na 160. kilometru svědek Libor Král.

ANKETA

Podporujete umělé omezování dopravy na dálnici kvůli měření rychlosti?

Řidič, který v tomto úseku předpis poruší, musí auto odstavit na starém odpočívadle. To policistům k tomuto účelu vyhradilo ministerstvo dopravy, které povolilo i umístění speciálních otočných dopravních značek.

Policie: Je to kvůli naší bezpečnosti
Vedení policie přiznává, že kontroly na 160. kilometru dálnice D1 dělá. "Běžně to nepoužíváme, ale způsob kontroly na dálnici to je," řekl iDNES šéf dopravní policie Zdeněk Bambas.

Podle něj se stanoviště používá kromě dopravně bezpečnostních akcích i k zátahům na hledané zločince.

"Používáme to vždy, když je potřeba zastavovat auta na dálnicích. Když někdo třeba vybere banku a rozjede se pátrání, tak žádný jiný způsob neexistuje. Zapůjčení mobilních značek od ředitelství silnic a dálnic je na policejní potřeby příliš pomalé, proto používáme tento způsob," podotkl.

Dodal, že tento způsob kontroly používají hlavně kvůli bezpečnosti policistů.

"Zúžení na dálnici používáme zcela standardně, ale obvykle je nevytváříme. Zastavovat rozjetou několikaproudovou dálnici je nebezpečné pro všechny účastníky, takže policie při kontrolách využívá toho, že se v úseku něco opravuje a je to svedené do jednoho pruhu," dodal.

Je to vytváření rizikových míst, tvrdí odborníci
Podle řidičů i některých odborníků však policie tímto způsobem kontroly zbytečně vytváří na silnici rizikové místo.

"Řidiči zde musí intenzivně brzdit a ještě k tomu sledovat, jak se zařadit do pravého pruhu. Vzniká proto mnoho kolizních situací, jako ostatně vždy, kdy je nutno na dálnici prudce brzdit a měnit směr," uvedl Král, který po D1 jezdí pravidelně.

Odborníci na dopravu se shodují v tom, že podobná opatření bezpečnost na silnicích nepřidávají. Spíše naopak.

Podle šéfa BESIP se právě v zúžených úsecích odehrává nejvíce nehod. "Zúžením se naopak vytvářejí riziková místa, takže otázka je, kde by se ta rychlost měla měřit. Jinak dálnice je relativně nejbezpečnější komunikace. Policisté by rozhodně neměli stát na krajích dálnice, protože to je nebezpečné pro všechny," podotkl šéf státní organizace BESIP Robert Šťastný.

Stejně mluví i tajemník sdružení automobilových dopravců Česmad Martin Špryňar. "Kvůli plynulosti provozu to rozhodně dobré není, protože ho to velmi zpomaluje. Ale na druhou stranu chápu, že to policisté dělají kvůli své bezpečnosti, protože zastavovat auta ve 150kilometrové rychlosti nejde," uvedl.

Je to provokace, tvrdí řidič
Řidič, který tímto místem denně projíždí, má jednoznačný názor na věc. "Tento úsek dálnice si policisté vyhradili k provokacím. Na místě neexistuje žádné zúžení dálnice a není tedy ani důvod omezovat rychlost na 60 km/hod. Takové chování police ohrožuje bezpečnost silničního provozu," uvedl už citovaný Libor Král.

Podle Šťastného z organizace BESIP je nejlepším řešením kontrola řidičů z jedoucího auta. "Například v Holandsku jezdí neoznačené auto v běžném provozu a kromě rychlosti kontroluje i ostatní přestupky."

Důležitější je totiž podle něj odstup vozů mezí sebou, než rychlost. "Já osobně prosazuji kontrolovat jízdu v provozu, protože tím je vidět všechna nebezpečná jednání řidičů, kteří své okolí skutečně ohrožují," dodal.

Na 160. kilometru dálnice D1 jsou zakryté dopravní značky. Dálniční policie je používá, aby mohla měřit rychlost při dopravně bezbečnostních akcích. (20. září 2004)

Na 160. kilometru dálnice D1 jsou zakryté dopravní značky. Dálniční policie je používá, aby mohla měřit rychlost při dopravně bezbečnostních akcích. (20. září 2004)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video