"Ta škoda bude vyšší. Sám nedokážu říct, kolik přesně. Je to na opravu karosérie," říká k poškození renaultu soudní znalec Petr Pospíšil.
Redaktoři včera dopoledne jezdili k nehodám s policisty dopravního oddělení z Jesenice u Prahy. V testu se snažili zjistit, jak laik dokáže odhadnout cenu opravy u nabouraného auta. Sledovali menší nehody, u kterých nebyl nikdo zraněn, a řidiči se dohodli na tom, kdo je viníkem.
Ukázalo se, že se řidičům odhad nedaří, škodu odhadují výrazně nižší, než ve skutečnosti je. Redakci k testu přiměl kontroverzní návrh ministra vnitra Ivana Langera, který chce, aby lidé platili policii za výjezdy k nehodám se škodou pod 250 tisíc korun. Netýkalo by se to jen nehod, při nichž se někdo zraní nebo zemře.
Včerejší redakční test ukázal, že chtít po řidičích, aby si odhadli výši škod na svých autech, je problém. Tápali nejen aktéři jedné ze srážek hondy se škodovkou, ale i účastníci další nehody, která se v Říčanech odehrála kolem desáté dopoledne.
"O auta se zajímám, takže bych to odhadl na zhruba padesát tisíc. Ale je to skutečně nástřel," řekl Miroslav Kurel, který řídil fabii. Viník nehody, který jel v renaultu, škodu tipoval zhruba na 70 tisíc korun.
Na jedné z křižovatek se zde srazila dvě auta – modrý renault a bílá fabie. Ani zde jeden z řidičů nedokázal škodu přesněji určit.
"Samozřejmě nevím, co všechno je pod kapotou zničené," připustil muž v zelené kšiltovce. Znalec Pospíšil u obou aut opět odhadl vyšší škodu. "U toho renaultu je téměř jisté, že to bude víc než sedmdesát tisíc," dodal.
"Většina lidí nedokáže škodu odhadnout. Jak hodně je auto poničené, se často prokáže až v servisu," řekl soudní znalec Pospíšil, kterého si redakce k testu přizvala.
Test zároveň potvrdil jinou věc, na kterou policisté upozorňují. A to že v některých ohledech je Langerův návrh oprávněný. Ministr vnitra totiž prosazuje také to, aby policisté museli jezdit jen k nehodám se škodou vyšší než zmíněných 250 tisíc korun.
Většinu nehod podle nich tvoří ty, které by si mohli lidé mezi sebou vyřešit sami, protože u nich nejsou zranění a viníci svou chybu uznali.
"Šetříme spoustu nehod, u nichž být nemusíme. Děláme servis pro pojišťovny a leasingové služby," řekl k tomu i policejní prezident Oldřich Martinů.
"Jezdíme k ulomeným zrcátkům," říká policista
MF DNES mohla díky domluvě s policisty z jesenického oddělení dopravních nehod sledovat celkem tři havárie, které se odehrály během včerejšího dopoledne. Ani u jedné nebyl nikdo zraněn a zároveň byl u všech jasný viník, který svou chybu přiznal.
Havárie si tak mohli řidiči vyřídit bez asistence policie. Jenže při každé nehodě byl poškozen majetek "třetí osoby," jednalo se totiž o služební auta.
"Podle zákona bohužel k takovým střetům jezdit musíme. Často se tak stává, že jezdíme k ulomeným zrcátkům a lidé u vážnějších nehod kvůli tomu na nás musí čekat třeba i dvě hodiny," podotkl vedoucí jesenického oddělení Michal Pfeifer.
Langer proto chce, aby policie k nehodám, kde vznikla škoda "třetí osobě", nejezdila. Návrh podporuje i soudní znalec Pospíšil. "Není důvod, aby byli policisté u všech nehod. Měli by jezdit skutečně jen k těm, kde se někdo zraní nebo kde se řidiči nedokážou shodnout, kdo z nich havárii zavinil," dodal Pospíšil.