Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Policisté dostanou nové zastavovací pásy s hroty. Otestují i sítě

  20:09aktualizováno  20:09
V honbě za ujíždějícími pachateli budou mít policisté k dispozici nové zastavovací pásy. Těch starých mají sice stovky, ale z bezpečnostního hlediska už nevyhovují. Upotřebí je navíc jen minimálně, protože chybí pravidla pro jejich používání. Prezidium proto už přichystalo novou metodiku, zvažuje i pořízení speciálních sítí.

Zastavovací pásy mají ostré hroty, a když přes ně auto přejede, všechny čtyři pneumatiky se propíchnou. Zhruba do 200 metrů se pak vozidlo zastaví.

Policie jich nyní podle mluvčí policejního prezidia Evy Stulíkové má řádově stovky, ale využívají se jen sporadicky - zejména při dopravně-bezpečnostních akcích, kde jsou uzávěry. "Technickými parametry neodpovídají současným potřebám, hůře se s nimi manipuluje, a tudíž je nelze jednoduše a operativně použít v každé situaci, kdy by to bylo třeba," řekla iDNES.cz Stulíková. 

Pásy zůstávají ve skladech i proto, že chybí pravidla, jak je používat. "Policisté k tomu nejsou proškoleni. Když použijí pás v rozporu s předpisy, tak budou odpovídat za škodu a toho se v tuto chvíli nejvíce bojí," řekl iDNES.cz Jindřich Komárek z Katedry policejních činností Policejní akademie.

Prezidium proto zpracovalo metodiku k pronásledování vozidel i jejich násilnému zastavení. "S oběma těmito materiály budou policisté seznámeni v nejbližší době," uvedla mluvčí. Materiál odmítla iDNES.cz poslat s vysvětlením, že se jedná o interní dokument. "Vzhledem k tomu, že obsahuje celou řadu taktických doporučení, není vhodné metodiku poskytovat široké veřejnosti," vysvětlila Stulíková. 

Podle Komárka, který metodiku připomínkoval, předpis jasně vymezuje postup policistů. "Rozpracovává i taktiku použití toho pásu, přičemž důraz je kladen například na rychlé předávání informací nebo způsob aplikace pásu, aby policista nebyl vidět," doplnil. 

O nákup nových pásů požádali v lednu odboráři

Odborníci také upozorňují, že starší typy pásů mohou být nebezpečné. "Způsobují rychlý únik vzduchu z pneumatiky a kvůli tomu i nižší ovladatelnost vozidla. Je tam určité riziko, že by mohlo následně dojít k dopravní nehodě. Nové jsou konstruovány tak, aby únik vzduchu byl pozvolnější," řekl Komárek. 

Prezidium v současné době jedná o nákupu modernějších pásů, u kterých bude jednoduchá, rychlá a bezpečná manipulace. "Naším cílem je takové situace řešit rychle a efektivně tak, aby byl splněn účel konkrétního zákroku bez následků na životech a zdraví zúčastněných i nezúčastněných osob," řekla Stulíková.

O pořízení nových pásů informoval v nedělních Otázkách Václava Moravce policejní prezident Tomáš Tuhý (více čtěte zde). Zatím však není rozhodnuto, kdy a kolik pásů policie nakoupí. Zmíněnou metodiku Tuhý v tomto týdnu představí krajským policejním ředitelům.

Prezidium se tím začalo zabývat poté, co v půlce ledna zaslal místopředseda Unie bezpečnostních složek Miroslav Mroščák podnět tehdejšímu policejnímu prezidentovi Petru Lessymu. V něm navrhl, aby se kvůli fenoménu ujíždění řidičů před policisty pořídily nové donucovací prostředky sloužící k násilnému zastavení vozidel.

"Jsem toho názoru, že jsou nezbytné. Myslím, že v rámci bezpečnosti policisty i řidiče je určitě efektivnější použít pás než střelnou zbraň," uvedl pro iDNES.cz Mroščák. Odborář minulé pondělí jednal s náměstkem policejního prezidenta Martinem Vondráškem a dostal příslib, že se pásy koupí do konce roku. "V září se budu ptát, v jaké je to fázi," doplnil.

Zastavovat nebezpečné řidiče budou možná i sítě

Policie zvažuje i využívání zastavovacích sítí. Když na ně auto najede, znemožní mu další pohyb. Některé sítě fungují i na dálkové ovládání. Tuhý v ČT uvedl, že si prezidium v červnu jeden typ nechá předvést. "Protože s ním nemáme zkušenost, chceme to vidět v reálu, zhodnotit rizika a uvnitř policie diskutovat, zda tento nový prostředek by se stal součástí takzvaných donucovacích prostředků," podotkl.

Podle Komárka se zastavovací sítě zatím v Evropě využívají minimálně. "V tuto chvíli je to věc testování. Jsem pro, aby se v českém provozu vyzkoušely," uvedl. Využívat by se podle něj mohly například v případě, když jede na dálnici auto v protisměru.

Policie plánuje nákup donucovacích prostředků i v reakci na případ ze začátku května, kdy zfetovaný řidič na Mělnicku zabil policistku, která se ho snažila zastavit (více čtěte zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.