Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Policie: Karlův most ohrožen nebyl

  17:04aktualizováno  17:04
Praha - Loď Kristian-Marco, kotvící blízko Národního divadla, se během záplav nemohla utrhnout. K takovému závěru dospěli pražští kriminalisté po tříměsíčním vyšetřování. Plavidlo přitom nechal magistrát v největším povodňovém nebezpečí přidržovat dvěma vojenskými tanky z obavy, že se loď utrhne a poškodí Karlův most. Ten ale podle policie v ohrožení nebyl. Případ proto odložila.

Kriminalisté dospěli k závěru, že nebyl spáchán trestný čin, a proto nikoho neobvinili.

"Policejní usnesení přezkoumám," řekl státní zástupce, který může verdikt zrušit.

Policisté se zabývali podezřením z obecného ohrožení, protože při záplavách panovaly obavy, že plavidlo může ohrozit Karlův most. Magistrát tehdy uvažoval i o tom, že loď potopí, pokud ji voda utrhne.

Policie shromáždila řadu odborných vyjádření a podle státního zástupce dospěla k závěru, že loď by se neutrhla ani v případě, že by ji tanky nezajišťovaly. Policejní usnesení hovoří o tom, že si provozovatel lodi počínal odpovědně a učinil správná a účinná opatření, prohlásil státní zástupce. Podle policie se nikdo nedopustil trestného činu ani přestupku.

Vyšetřování, podepřené množstvím znaleckých posudků i výpověďmi hlavních aktérů, přitom ukázalo, že Pražská paroplavební společnost se při povodních pokusila dostat plavidlo do ochranného přístavu. "Tento přesun byl ale znemožněn uzavřením plavební komory Mánes. Loď tudy nemohla být odtažena," upřesnil žalobce.

Majitel lodi tvrdí, že Karlův most nebyl ohrožen
Policie tak dala za pravdu výkonnému řediteli Pražské paroplavební společnosti, která plavidlo vlastní, Pavlu Máchovi, který se již dříve proti kritice za neodtažení lodi ohradil. Podle něj nehrozilo žádné nebezpečí. "Přestože se očekávala voda pouze dvacetiletá, výpočty si naše společnost nechala udělat na největší dosažitelný vodní stav, což bylo 7000 krychlových metrů za sekundu. I tak byla loď zabezpečena více než třicetinásobnou silou oproti maximálním dosažitelným tlakům," tvrdí ředitel.

Všem těmto opatřením prý předcházela snaha dopravit loď do bezpečného přístavu. "Bohužel takhle velká plavidla se stahují dlouho, kolem 24 hodin. Od vyhlášení prvního stupně povodňové aktivity do uzavření plavebních komor uběhlo pouze osm hodin," říká Mácha.

Jeho verzi však popírá Pavel Uher, ředitel závodu Dolní Vltava. "Měli poruchu na motoru. Byli varováni 24 hodin předem a věděli, že jim hrozí nebezpečí, přesto neodpluli. Na odjezd měli dost času," tvrdí.

Po druhém telefonátu už Mácha přiznal, že motor nefungoval. "Nebyla to ale žádná porucha, byla to plánovaná oprava," brání se. "Po dohodě s odborníky včetně městského statika, jsme se rozhodli pro pojistné přikotvení, tentokrát těžkou technikou. Tanky přidržovaly loď na naše vlastní náklady," vysvětluje Mácha. Podle Uhra byla dokonce Pražské paroplavební společnosti nabídnuta loď, která by nefunkční plavidlo odtáhla, oni však pomoc odmítli. "Na to, že by mi někdo něco nabízel, si opravdu nepamatuji," tvrdí Mácha.

Přístaviště lodi Kristian Marco, která je špatně ukotvena. Na náplavce zatopila Vltava restauraci. (12. srpna 2002)

Přístaviště lodi Kristian Marco, která je špatně ukotvena. V případě utržení hrozí, že narazí do Karlova mostu. (12. srpna 2002)

Přístaviště lodi Kristian Marco, která je špatně ukotvena. V případě utržení hrozí, že narazí do Karlova mostu. (12. srpna 2002)

Zapomenutá loď na Vltavě před Karlovým mostem, která hrozila utržením, musela být ukotvena k tankům na Smetanově nábřeží. (srpen 2002)

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ke zdravotním údajům Čechů se dostane kdokoliv ze zahraničí, varují Piráti

Legislativním procesem v tichosti prošla novela zákona, která zpřístupní zdravotní dokumentaci všech pacientů v České republice ze zahraničí. Upozornil na to...  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.