Jen v srpnu projelo příliš rychle kolem radarů milion sedmdesát dva tisíc řidičů, což je zhruba každý devátý. O více než deset kilometrů v hodině překročily rychlost asi čtyři tisíce řidičů denně.
Ne všichni však budou za přestupek potrestáni. Předvolání dostanou jen dvě třetiny. "Posíláme předvolání těm, kde je bezpečně poznat tvář řidiče," potvrdil náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS), jenž má městskou policii na starosti.
Znamená to, že zhruba čtyřicet tisíc hříšníků měsíčně trestu unikne. Třetina snímků je k ničemu. "To číslo je vysoké," připustil odborník na dopravu Petr Moos. "Věřím ale, že s neustále se vyvíjející technikou se použitelnost fotografií zlepší," je přesvědčen Moos.
Kdo se nyní skryje za stínítko, velké tmavé brýle nebo se při průjezdu kolem kamer otočí stranou, má prakticky jistotu, že obálku s modrým pruhem ve schránce nenajde.
Notoričtí piráti silnic už to vědí. "Nastavím si sedačku do nejvyšší polohy a stáhnu stínítko. Každý den jezdím Strahovským tunelem devadesátkou a nikdy mi nic nepřišlo," přiznal podnikatel z Roztyl Marek, který nechtěl zveřejnit příjmení.
PŘESTUPKY V SRPNUCo naměřily radary Výsledky v celé Praze Nejhorší úsek Nejméně problematický úsek |
Díra v zákoně
Magistrát také upozorňuje na problematický zákon, který umožňuje řidičům, aby při projednávání přestupku vyslovili větu: "Auto jsem neřídil já, ale osoba mně blízká, jejíž totožnost neprozradím."
To vše chce městská policie a magistrát změnit. "Trestu uniká kvůli nedokonalému zákonu příliš mnoho řidičů. Snaha města, aby byly silnice bezpečné, vychází naprázdno," postěžoval si Blažek. Ten plánuje, že pošle hlídky k měřeným úsekům, kde si strážníci s pomocí bezdrátového internetu stáhnou informace z kamery. Na monitoru hned uvidí, kteří řidiči překročili rychlost. Nemusí ani vystupovat z auta.
Když jim radar nahlásí, že jede někdo rychleji, buď si na něj počíhají na nejbližším vhodném místě, nebo ho začnou pronásledovat.
Pražští strážníci tak chtějí dát řidičům jasně najevo, že trestu neuniknou. "Tento postup pro nás není úplnou novinkou, dvě zařízení máme už teď. Výhodou je, že je řidič potrestán okamžitě, a ne až s odstupem, kdy ve schránce najde předvolání. To pak už si třeba ani nepamatuje, kde a kdy přestupek spáchal," upozornil náměstek ředitele pražské městské policie Ludvík Klema.
Náměstek věří, že si dají větší pozor i ostatní řidiči, když uvidí strážníky přímo v terénu, jak rozdávají pokuty. A s jeho názorem souhlasí i dopravní odborník Moos. "Jsem přesvědčen, že to přinese užitek a povede to k větší opatrnosti řidičů. Každý způsob umravňování řidičů je dobrý," říká.
Do akce půjdou ti nejzkušenější strážníci
Podle náměstka Blažka by měly být novou technologií brzy vybaveny už čtyři hlídkové vozy, které budou vyjíždět na šestnáct míst, jež jsou pod dohledem radarů.
Do ulic chce městská policie poslat svá nejrychlejší auta a nejzkušenější řidiče.
"Máme zkušené řidiče, kteří dříve sloužili u dopravní policie. Musíme zamezit tomu, aby případné honičky ohrožovaly ostatní účastníky provozu," řekl Blažek.
Rizikových zásahů v pražských ulicích se neobává ani Klema. "Normální řidiči před hlídkou neujíždějí, takových případů je minimum. A i kdyby ujet chtěli, máme v terénu spoustu aut, která jim mohou zablokovat cestu," varuje Klema.
RADARY V SRPNUBělohorská (směr z centra) Dobříšská (směr Braník) v červenci Evropská (směr do centra) Jižní spojka (u Vrbovy směr Krč) Jižní spojka (u Chodovské) Jižní spojka (lanový most) Poděbradská (směr do centra) Podolské nábř. (směr do centra) Strahovský tunel (směr Smíchov) Strahovský tunel (směr Dejvice) Strakonická (směr do centra) tunel Mrázovka (směr Braník) tunel Mrázovka (směr Smíchov) Ústecká (směr z centra) 5. května (směr do centra) Celkem změřeno aut 9,6 milionu |