Teď vyšetřuje policie nehody se škodou nad 50 tisíc korun. Není ten navrhovaný skok příliš razantní?
Ještě se o tom bude mluvit, takže nevylučuji, že ta částka nemusí být nakonec 250 tisíc. Mně osobně se tato výše líbí.
Ale pokud ten návrh projde, tak policie většinu nehod nebude vůbec vyšetřovat...
Ze statistik nám vychází, že ze zhruba 180 tisíc nehod (počet havárií za rok 2007, pozn. red.) si vyšetřování zasloužilo asi jenom pět tisíc z nich. Byly to ty opravdu vážné havárie, při nichž někdo zemřel nebo se zranil. Teď ale řešíme nejčastěji běžné havárie, u kterých policisté vůbec být nemusí. Dvě tři hodiny, které hlídka stráví šetřením takové nehody, se dají využít lépe. Třeba hlídáním nebezpečného úseku.
Jenže pokud většinu nehod nebudete vyšetřovat, nedozvíte se o spoustě havárií, za které mohou opilí řidiči.
To riziko tu samozřejmě je.
Takže ti lidé zůstanou bez trestu?
Připouštím, že se o těch lidech nemusíme dozvědět v okamžiku, kdy je u nich alkohol prokazatelný. Ale je i na ostatních účastnících nehody, aby se na nás obrátili, pokud mají pocit, že viník havárie pil.
Pro opilého řidiče bude přece důležitější dohodnout se s poškozeným, aby policii nevolal. Může mu za to třeba slíbit víc peněz, než kolik je způsobená škoda.
To se může stát i dnes. Skutečnost, že se zvýší limit z 50 na 250 tisíc, na tom nic nezmění.
V návrhu zákona je, že policie bude požadovat náhradu od lidí, kteří si ji zavolají k nehodě, kde je škoda menší než 250 tisíc. Ale lidé si platí daně, aby mohla policie fungovat.
Oni si sice policii platí, ale ta policie dělá zbytečné věci. Tady je namístě si říct, co od policie chceme. Jestli to, aby vyšetřovala banální nehody, nebo aby sledovala nebezpečná místa a chytala opilé řidiče.