Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vozů na LPG se u policie báli, na jihu Moravy si je nemohou vynachválit

  19:59aktualizováno  19:59
V Česku jezdí padesát aut v policejních barvách, které místo benzinu nebo nafty tankují LPG. Potkáte je ale jen na jihu Moravy, v jiných regionech se jich policisté zatím bojí. A to i přesto, že alternativní pohon už na jihu Moravy ušetřil policistům miliony.

Policie nejčastěji používá octavie (Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Mimo padesáti octavií v policejních barvách mají jihomoravští policisté ještě čtyři vozy na LPG (zkapalněný ropný plyn) v civilním provedení. Civilní vozy využívající alternativní palivo mají i jiné kraje. Podle informací policejního prezidia je jich na jihu Čech deset, v Praze tři a v Olomouckém kraji jeden.

K 31. prosinci loňského roku přitom ve službách policie bylo dle oficiálních statistik 2 686 osobních vozidel s polepy, 313 terénních vozidel s polepy a 185 osobních aut v civilním provedení s měřící technikou pro dohled nad silničním provozem.

„Ve vztahu k celkovému počtu vozidel provozovaných policií se jedná o velmi malé množství,“ zhodnotila současný stav mluvčí policejního prezidia Ivana Nguyenová. V minulosti přitom návrhy na větší využití LPG u policejních aut hlasitě zaznívaly. Sami policisté to navrhovali jako jednu z možných úspor.

Obavy z negativ LPG

Vedení policie to odmítlo. „Na LPG bychom přešli ve velkém velmi rádi, ale není to bohužel z různých důvodů možné,“ řekl v roce 2010 Právu tehdejší ekonomický náměstek policejního prezidia Jiří Novák s tím, že tím hlavním je výkon motoru po takové úpravě. To už v současnosti není tak docela pravda. Moderní systémy s přímým vstřikem slibují oproti starším alternativám jen mírný nárůst spotřeby a zcela zanedbatelný pokles výkonu vozu.

Policie zvažovala i provoz na další alternativní palivo - na CNG (stlačený zemní plyn). I tam ale narazila na omezení. „U vozidel s alternativním pohonem CNG jsme museli zvážit například potíže spojené s vjezdem do podzemních garáží a ostatních uzavřených prostorů, servis vozidel ve stavebně k tomu neupravených prostorech, zachování velikosti zavazadlového prostoru a potřeba plnohodnotného rezervního kola ve vozidle. Významnou roli v této věci také hraje, že stále v některých částech republiky je nízký počet čerpacích stanic,“ vyjmenovala Nguyenová důvody, proč vedení policie po vozech s alternativním palivem (omezení vjezdu do garáží se týká i LPG) nakonec nesáhlo, ač o nich uvažovalo.

„Policejní prezidium v současné době masivní přestavby na pohon LPG u policejních vozidel nebo pořízení policejních vozidel na LPG přímo z výroby neplánuje,“ dodala Nguyenová.

Ušetřili jsme miliony, říkají jihomoravští policisté

Vedení policie nicméně nechalo volné ruce krajským ředitelstvím, aby se sama rozhodla, zda auta na LPG pořídí. Toho využili na jihu Moravy. S přestavbami na LPG začali v roce 2013 a hned je nasadili v praxi. „Výkon služby to nijak nepoznamenalo,“ řekla iDNES.cz mluvčí jihomoravské policie Štěpánka Komárová. Reagovala i na tvrzení o nízkém výkonu vozu, připomněla, že vždy je možnost přepnout auto na benzin.

Policejní hyundaie nezvládají těžší terén, narychlo je nahradí jiné vozy

Už v prvním roce díky vozům na LPG ušetřili po odečtení nákladů 1,5 milionu korun, v letech 2014 a 2015 to bylo téměř dva a půl milionu ročně. Náklady nezvýšily ani pravidelné roční kontroly, které systém LPG vyžaduje. „Dosud nebyla třeba žádná závažnější oprava,“ uvedla Komárová.

Ročně všechna auta s LPG najezdí 1,9 milionu kilometrů, to je přes 37 tisíc kilometrů ročně na jedno auto. Průměrná spotřeba je 9,9 litru na sto kilometrů. „Nasazovány jsou nejčastěji přímo v Brně a hodně jsou využívány při eskortách,“ vysvětlila mluvčí jihomoravské policie.

Cena přestavby vozu na LPG se podle údajů na webu pohybuje mezi dvaceti a třiceti tisíci korunami. Na jihu Moravy vyšla přestavba jednoho vozu policii na 19 900 korun.

Autoři: ,
Po stopách vrahů s Jiřím Pánkem


Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.