Patrový autobus po nehodě u Nažidel - Autobus přišel o střechu, 19 lidí z...

Patrový autobus po nehodě u Nažidel - Autobus přišel o střechu, 19 lidí z horního patra zemřelo. Dvacátá oběť podlehla následkům zranění. | foto: MF DNES

POLEMIKA: Pro a proti zákazu patrových autobusů

  • 12
Článek iDNES.cz o bezpečnosti patrových autobusů vyvolal další polemiku. Může Česko zakázat provoz těchto vozů i bez posvěcení EU? Pavel Banzet, který si po havárii u Nažidel vyměnil na toto téma pár dopisů s ministerstvem, tvrdí, že ano. Podle exministra dopravy Schlinga je to nereálné.

popisek Patrové autobusy jezdí bez crash testů
Čtyři roky po Nažidlech


PAVEL BANZET
Bývalý ministr dopravy Jaromír Schling situaci na ministerstvech zná a má možná pravdu v tom, že sólo zákaz provozu dvoupodlažních autobusů je nereálný. Mne ovšem především zmínka o sólo zákazu až uráží.

Když švýcarská vláda zjistila, že příliš dlouhé autobusy představují na jejich silnicích nebezpečnou překážku, jednoduše jejich provoz na vlastním území zakázala, aniž by toto opatření jakkoliv projednávala se svými sousedy (proč také, o švýcarských zákonech rozhodují jen občané Švýcarska, nikdo jiný). Každý, kdo chce navštívit Švýcarsko, se musí tomuto omezení přizpůsobit.

Panu exministrovi Schlingovi bych rád položil následující otázku: Je naše vláda opravdu tak nesvéprávná, že ani o tak z pohledu celého hospodářství bezvýznamné záležitosti, jako je omezení provozu několika desítek autobusů, není oprávněna se svými občany diskutovat sama bez cizího posvěcení? 

                                       XXX

JAROMÍR SCHLING
Česká republika, na rozdíl od Švýcarska, je členem EU. To znamená, že musí dodržovat pravidla unie, ale rozhodně to nelze vykládat jako nesvéprávnost české vlády. Spíše naopak - ČR může v orgánech EU uplatňovat svá stanoviska, a ovlivňovat tak dění v celé unii.

Problém bezpečnosti patrových autobusů nemá jednoduché řešení a zákaz jízdy na území ČR už vůbec není žádným řešením.

Je nepochybné, že bezpečnost těchto vozidel pro případ nehody lze do určité míry zvyšovat různými konstrukčními úpravami. Ale absolutní bezpečnost je zde stejně nedosažitelná, jako jinde v dopravě i v životě.

Ostatně statistika jasně ukazuje, že největší ztráty na životech mají na svědomí osobní auta. A především: nehody jsou v rozhodující míře zaviněny řidiči, ne technikou. Největší úsilí musí být napřeno tam, kde lze očekávat nejvýznamnější zlepšení - tedy směrem k řidičům.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video