Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

POLEMIKA: Pro a proti zákazu patrových autobusů

  12:33aktualizováno  12:33
Článek iDNES.cz o bezpečnosti patrových autobusů vyvolal další polemiku. Může Česko zakázat provoz těchto vozů i bez posvěcení EU? Pavel Banzet, který si po havárii u Nažidel vyměnil na toto téma pár dopisů s ministerstvem, tvrdí, že ano. Podle exministra dopravy Schlinga je to nereálné.

Patrový autobus po nehodě u Nažidel - Autobus přišel o střechu, 19 lidí z horního patra zemřelo. Dvacátá oběť podlehla následkům zranění.

popisek Patrové autobusy jezdí bez crash testů
Čtyři roky po Nažidlech


PAVEL BANZET
Bývalý ministr dopravy Jaromír Schling situaci na ministerstvech zná a má možná pravdu v tom, že sólo zákaz provozu dvoupodlažních autobusů je nereálný. Mne ovšem především zmínka o sólo zákazu až uráží.

Když švýcarská vláda zjistila, že příliš dlouhé autobusy představují na jejich silnicích nebezpečnou překážku, jednoduše jejich provoz na vlastním území zakázala, aniž by toto opatření jakkoliv projednávala se svými sousedy (proč také, o švýcarských zákonech rozhodují jen občané Švýcarska, nikdo jiný). Každý, kdo chce navštívit Švýcarsko, se musí tomuto omezení přizpůsobit.

Panu exministrovi Schlingovi bych rád položil následující otázku: Je naše vláda opravdu tak nesvéprávná, že ani o tak z pohledu celého hospodářství bezvýznamné záležitosti, jako je omezení provozu několika desítek autobusů, není oprávněna se svými občany diskutovat sama bez cizího posvěcení? 

                                       XXX

JAROMÍR SCHLING
Česká republika, na rozdíl od Švýcarska, je členem EU. To znamená, že musí dodržovat pravidla unie, ale rozhodně to nelze vykládat jako nesvéprávnost české vlády. Spíše naopak - ČR může v orgánech EU uplatňovat svá stanoviska, a ovlivňovat tak dění v celé unii.

Problém bezpečnosti patrových autobusů nemá jednoduché řešení a zákaz jízdy na území ČR už vůbec není žádným řešením.

Je nepochybné, že bezpečnost těchto vozidel pro případ nehody lze do určité míry zvyšovat různými konstrukčními úpravami. Ale absolutní bezpečnost je zde stejně nedosažitelná, jako jinde v dopravě i v životě.

Ostatně statistika jasně ukazuje, že největší ztráty na životech mají na svědomí osobní auta. A především: nehody jsou v rozhodující míře zaviněny řidiči, ne technikou. Největší úsilí musí být napřeno tam, kde lze očekávat nejvýznamnější zlepšení - tedy směrem k řidičům.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

MUDr. Martin Anders (9.8.2017)
Čekárny psychiatrů praskají ve švech. Obor je podfinancovaný, říká odborník

Čekárny psychiatrů praskají ve švech a pacientů dál přibývá. Nových specialistů se přitom i kvůli podfinancování oboru nedostává. Pomoci by mohla centra...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.