Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

POLEMIKA: Pro a proti zákazu patrových autobusů

  12:33aktualizováno  12:33
Článek iDNES.cz o bezpečnosti patrových autobusů vyvolal další polemiku. Může Česko zakázat provoz těchto vozů i bez posvěcení EU? Pavel Banzet, který si po havárii u Nažidel vyměnil na toto téma pár dopisů s ministerstvem, tvrdí, že ano. Podle exministra dopravy Schlinga je to nereálné.

Patrový autobus po nehodě u Nažidel - Autobus přišel o střechu, 19 lidí z horního patra zemřelo. Dvacátá oběť podlehla následkům zranění.

popisek Patrové autobusy jezdí bez crash testů
Čtyři roky po Nažidlech


PAVEL BANZET
Bývalý ministr dopravy Jaromír Schling situaci na ministerstvech zná a má možná pravdu v tom, že sólo zákaz provozu dvoupodlažních autobusů je nereálný. Mne ovšem především zmínka o sólo zákazu až uráží.

Když švýcarská vláda zjistila, že příliš dlouhé autobusy představují na jejich silnicích nebezpečnou překážku, jednoduše jejich provoz na vlastním území zakázala, aniž by toto opatření jakkoliv projednávala se svými sousedy (proč také, o švýcarských zákonech rozhodují jen občané Švýcarska, nikdo jiný). Každý, kdo chce navštívit Švýcarsko, se musí tomuto omezení přizpůsobit.

Panu exministrovi Schlingovi bych rád položil následující otázku: Je naše vláda opravdu tak nesvéprávná, že ani o tak z pohledu celého hospodářství bezvýznamné záležitosti, jako je omezení provozu několika desítek autobusů, není oprávněna se svými občany diskutovat sama bez cizího posvěcení? 

                                       XXX

JAROMÍR SCHLING
Česká republika, na rozdíl od Švýcarska, je členem EU. To znamená, že musí dodržovat pravidla unie, ale rozhodně to nelze vykládat jako nesvéprávnost české vlády. Spíše naopak - ČR může v orgánech EU uplatňovat svá stanoviska, a ovlivňovat tak dění v celé unii.

Problém bezpečnosti patrových autobusů nemá jednoduché řešení a zákaz jízdy na území ČR už vůbec není žádným řešením.

Je nepochybné, že bezpečnost těchto vozidel pro případ nehody lze do určité míry zvyšovat různými konstrukčními úpravami. Ale absolutní bezpečnost je zde stejně nedosažitelná, jako jinde v dopravě i v životě.

Ostatně statistika jasně ukazuje, že největší ztráty na životech mají na svědomí osobní auta. A především: nehody jsou v rozhodující míře zaviněny řidiči, ne technikou. Největší úsilí musí být napřeno tam, kde lze očekávat nejvýznamnější zlepšení - tedy směrem k řidičům.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Milan Brázdil (ANO 2011).
Místní špičky ANO ve volbách nechtěly „sběrače kroužků“, opět je přeskočil

Titul volební skokan by si mohl dát před jméno kandidát ANO z Olomouckého kraje Milan Brázdil. Už ve třetích volbách posbíral v kraji od voličů nejvíc kroužků....  celý článek

Ivan Bartoš ve volebním štábu Pirátů v Praze. (21. října 2017)
Je to strašná síla, když vám dá hlas tolik lidí, říká slavící Bartoš

Sehnat předsedu Pirátů Ivana Bartoše není snadné. Mobil má vypnutý. Nejsnáze ho najdete podle svítících světel a hloučku kameramanů. „Jsem více než spokojený s...  celý článek

První volební den v pražské Hostivaři (20. října 2017)
SEZNAM: Kandidáti zvolení ve volbách 2017 do Poslanecké sněmovny

Přinášíme vám seznam nově zvolených členů Poslanecké sněmovny seřazených podle politických stran a volebních krajů.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.