Ptačí budku připomínající radar postavil na svém pozemku například Bartosz Jendrzejczak z Konina, který žije u rušné silnice spojující severozápad a jihozápad Polska, píše list Rzeczpospolita.
Ačkoliv řidiči po zprávách v médiích většinou vědí, že se jedná o atrapu, zbytečné to podle něj nebylo. Podařilo se mu totiž upozornit na bezmocnost státu vůči pirátům silnic a radnice v Konině následně slíbila, že na nebezpečná místa pošle strážníky s přenosnými radary.
Podobný způsob zastrašování používá i Pawel Zoellner z Poznaně. Na zahradu si umístil tabuli, která řidiče upozorňuje, že na úseku před nimi se měří rychlost. Tabule je ale falešná a policisté žádnou rychlost v místě neměří.
Zoellnerovi vadilo, že pod jeho okny pořádají motocyklisté závody a nikdo s tím nic nedělá. Místní strážníci ale z jeho aktivity nadšeni nejsou. "Značka je matoucí, chceme, aby o věci rozhodl soud," řekl mluvčí poznaňských městských strážníků.
Nicméně Andrzej Borowiak z policie v tomto západopolském městě ve značce žádný problém nevidí, protože nepřekáží na vozovce. "Na své zahrádce si každý může postavit, co chce," argumentuje.
Falešné výstrahy způsobí chaos, varuje expert na dopravu
Obyvatelé varšavské čtvrti Stara Ochota zase na jedné z ulic namalovali siluetu přejetého dítěte. Jiný Polák zkusil bojovat s řidiči po dobrém. Na svém pozemku umístil ceduli, na které prosí motoristy, aby dodržovali předepsanou padesátku. "Bydlí tu lidi, děti a zvířata," připomíná motoristům.
Adrianovi Furgalskému, expertovi na dopravní infrastrukturu, se takové akce nelíbí. "Stavění vlastních značek, atrap a upozornění vytváří nebezpečný precedens: místo toho, aby se situace zlepšila, vznikne chaos," varuje.
Polské silnice patří k nejnebezpečnějším v Evropské unii. Na sto dopravních nehod připadá jedenáct mrtvých, v průměru v celé Evropské unii je to "jen" pět. Situace na polských silnic se ale podle policie zlepšuje. Tvrdí, že loni se oproti roku 2009 stalo o 12 procent dopravních nehod méně a zahynulo při nich o 14 procent méně lidí. K ideálu však podle ní má tento stav daleko.