Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Poláci pustí Bělorusům televizi svobodného slova

  16:39aktualizováno  16:39
Ve Varšavě dnes startuje Belsat TV, zahraniční kanál polské televize pro Bělorusy. Informace v běloruštině budou moci obyvatelé země, které vládne Alexandr Lukašenko, sledovat prostřednictvím satelitu. Na obsahu by se mohli podílet i redaktoři pražského Rádia Svoboda.

Běloruský prezident Alexandr Lukašenko ve své zemi vládne rukou, za kterou by se nemusel stydět žádný diktátor. | foto: Profimedia.cz

Projekt polské veřejnoprávní televize TVP ve velké části financuje polská vláda. Na zprovoznění kanálu vydala z rozpočtové rezervy určené na podporu demokracie a skupin obyvatel za hranicemi Polska okolo 16 milionů zlotých (116 milionů korun).

Bělorusové se díky televizi dostanou k informacím, které jim byly systematicky zamlčovány od roku 1994, kdy se Lukašenko dostal k moci. Běloruský prezident totiž zatvrzele odmítá kritiku své vlády, vyzývá občany k bdělosti a slibuje jim, že je ochrání před "lžemi a násilím" Západu. Opoziční politici a novináři jsou pronásledováni a všechna média se potýkají s vážnými restrikcemi.

Na příští rok stanice potřebuje 27 milionů zlotých (196 milionů korun), proto počítá s pomocí zahraničních sponzorů. Již nyní hradí náklady na vznik jednoho z programů Litva.

Zájem projevily americké, norské a německé nadace. "Rozhovory vedeme také s pražským Rádiem Svoboda (Rádiem Svobodná Evropa - RFE/RL). Novináři z této stanice by pro nás mohli vytvářet některé programy, pokud česká vláda finančně pomůže," řekla novinářům ředitelka Belsat TV Agnieszka Romaszewská.

Stanice začíná vysílat v 17:00. První nezávislá televize pro Bělorusy nabízí nejen informační servis, ale také talk-show a kultovní seriál Ally McBealová. Všechny programy jsou v běloruštině. "Chceme propagovat národní jazyk Bělorusů, který byl v zemi téměř zcela nahrazen ruštinou," vysvětlila Romaszewská. Zpočátku bude kanál vysílat tři hodiny denně.

Romaszewská zdůraznila, že cílem nebylo stvořit televizi zaměřenou proti Lukašenkovi, ale normální televizní kanál. "Boje o duše Bělorusů se odehrávají na kulturní poli, nikoli politickém. Lidi je nutné vtáhnout do dění prostřednictvím zajímavé nabídky," doplnila ředitelka.

V Bělorusku doposud vysílají tři státní kanály, všechny jsou zcela pod kontrolou vlády. Televize Belsat TV však není jediným médiem, které nabídne nezávislé informace. Z polského Bialystoku vysílá běloruské Radio Racja (Pravda).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda Senátu Milan Štěch oznámil na tiskové konferenci termín prvního kola...
Lidé budou volit prezidenta v prvním kole 12. a 13. ledna, oznámil Štěch

První kolo prezidentských voleb se uskuteční v pátek 12. a v sobotu 13. ledna 2018. Termín ve středu oznámil předseda Senátu Milan Štěch.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Muž načerno oplotil městský pozemek a přeťal pěšinu, lidé protestují marně

Loni v létě si Jiří Marák při stavbě domu v prostějovské místní části Domamyslice postavil také plot u přilehlého Čechovického náhonu. Oplocení vybudoval na...  celý článek

František Ringo Čech ukazuje zatím svůj poslední obraz. Je nazvaný Smrt...
Miloše bych neodmítl, říká ke své kandidatuře František Ringo Čech

Vedení Strany práv občanů před dvěma týdny rozhodlo, že jejich superlídrem do podzimních voleb bude hudebník František Ringo Čech. O pomoc ho prý požádal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.