Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Poláci kvůli šampionátu založí ministerstvo pro fotbal

  10:15aktualizováno  10:15
Nadšení Poláků, že právě jejich země spolu s Ukrajinou bude v roce 2012 hostit mistrovství Evropy ve fotbale, vystřídalo napětí. Jen v Polsku má totiž za pět let vyrůst téměř 700 kilometrů dálnic. Země se má v rekordním čase proměnit k nepoznání.

Polsko a Ukrajina budou hostit fotbalové Euro 2012 | foto: Profimedia.cz

"Zřídíme speciální ministerstvo, které bude odpovědné za přípravu mistrovství v kopané. Nevylučuji, že ministryní, která ho povede, bude moje nejcennější spolupracovnice. Byla mi oporou, když jsem byl primátorem Varšavy. Je to šéfka mého kabinetu paní Elzbieta Jakubiaková,“ řekl MF DNES polský prezident Lech Kaczycnski.

Vybudují 700 kilometrů dálnic, obnoví tratě
Kromě výstavby silnic by měl plánovaný úřad dohlížet na modernizaci 1566 kilometrů železničních tratí. Zároveň chtějí Poláci postavit osm nových letišť.

Už nyní se však v polských novinách objevují zprávy, že tak mohutná přeměna země se do termínu nestihne. Jak informoval polský zpravodaj Rádia Česko, ministr dopravy Jerzy Polaczek proto nevidí jinou možnost než zapojit do budovatelského úsilí armádu.

Podobně se to dělalo v dobách socialismu. Ministerstvo obrany o této možnosti sice bude jednat, nicméně je návrhem spíše zaskočeno, není prý na takovou zakázku připravené.

Představa, že by vojáci měli pod taktovkou stavbařů propojit Gdaňsk, Poznaň, Vratislav, Varšavu, Chorzow a Krakov, vzbudila rozpaky i u prezidenta země. "Ne ne ne. Povolání vojska je v Polsku přísně právně ošetřené. Taková možnost by byla jen v případě živelní pohromy. Vojsko bylo takto používáno v době socialismu, na což máme špatné vzpomínky. Takže je to nyní velmi přísně omezené,“ řekl Kaczynski.

Dosud situaci komplikovaly i neshody mezi ministerstvy dopravy a financí. Úřady by měly naopak urychleně spojit síly, aby získaly ujednaných 67 miliard eur z evropských fondů. "Stále máme nedostatek peněz. Harmonogram budování cest na Euro 2012 je ohrožen,“ stěžoval si listu Gazeta Wyborcza mluvčí Generálního ředitelství silnic a dálnic Andrzej Maciejewski.

Kdyby se Polsku a Ukrajině nepodařilo vybudovat pohodlné spojnice mezi městy, kde se mistrovství bude konat, museli by fotbaloví fanoušci na cestě mezi dvěma nejvzdálenějšími stadiony, v polském Gdaňsku a ukrajinském Doněcku, strávit dvaadvacet hodin. Pokud by chtěli jet vlakem, museli by cestovat na utkání dva dny.

Prezident přesto věří, že si nové ministerstvo poradí, a sám se na turnaj těší. "I já jsem fanoušek, i když ne takový, že bych kopanou přímo žil. Když jsme s bratrem nedávno vzpomínali, které kluby vyhrály v Polsku za posledních 45 let fotbalovou první ligu, zapomněli jsme jen na jeden, maximálně na dva.“







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policie na místě, kde řidič najel do davu lidí  (20. prosince 2016)
Útoky automobilem v Evropě se za poslední rok prudce množí

Evropa zažila za poslední roky už mnoho útoků provedených automobily, většinou s teroristickým motivem. Téměř polovina z nich se však stala jen za poslední...  celý článek

Policisté uzavřeli v centru Barcelony okolí místa, kde dodávka najela do davu...
„Naše myšlenky jsou s oběťmi.“ Světoví politici odsuzují útok v Barceloně

Světoví politici odsoudili čtvrteční teroristický útok v Barceloně. Smutek nad událostí vyjádřili americký prezident Donald Trump, předseda Evropské komise...  celý článek

Svědek natočil zásah policie po útokuv Barceloně
Jindy rušná barcelonská třída La Rambla je po teroru prázdná

Vždy rušná barcelonské metropole tepna La Rambla se po čtvrtečním odpoledním teroristickém útoku téměř vylidnila. Policie ji uzavřela, aby našla útočníka nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.