Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Poláci chtějí zastavit silnici Trojzemím

  19:23aktualizováno  19:23
Hrádek nad Nisou - Polští poslanci se postavili proti stavbě silnice z Hrádku nad Nisou do Žitavy. Podle nich by totiž zpřístupnila německé přístavy v Baltském moři na úkor polských. Stavbu přitom na jaře s velkou slávou zahájili premiéři všech tří zemí.

Nové silnici napříč Trojzemím, která má zrychlit hlavně spojení mezi Českem a Německem, hrozí, že nebude dokončena. Polští poslanci se její stavbu snaží zastavit, protože se bojí, že zpřístupní německé přístavy na úkor polských.


„Jsme z toho zoufalí a doufáme, že se to celé vyřeší a silnici se podaří dokončit včas,“ řekl hrádecký starosta Martin Půta.  Pro rozvoj Hrádku i celého Trojzemí je silnice životně důležitá. „Máme rozestavěnou průmyslovou zónu a takhle nám do ní investoři nepůjdou,“ posteskl si starosta.


Stavbu silnice, která má přinést do regionu hlavně nové investory,  zahájili slavnostně 1. května premiéři tří zemí, v roce 2007 má být podle plánu hotová. Na německé straně se již staví, v Polsku ještě ani nekopli. Hrozí, že hotová nikdy nebude. Většinu silnice přitom platí německá a česká strana, Poláky stavba vyjde prakticky zadarmo. Přesto ji chtějí zablokovat. „Lidé v Bogatynii se velmi podivují nad tím, co poslanci ve Varšavě odhlasovali. Většina tady silnici chce a podporuje její stavbu,“ dodal Půta.


Polský Sejm, tedy dolní komora polského parlamentu, přijala podle informací ČTK v pátek rezoluci, ve které vyzývá vládu, aby zabránila stavbě polského úseku silnice.  V rezoluci poslanci zdůraznili, že téměř pětikilometrový polský úsek silnice by mohl ohrozit Štětín a Świnoujście, tedy polské přístavy u Baltského moře. „Podpis polsko-německo-české dohody o stavbě silnice neprospěje polským zájmům,“ uvádí se v rezoluci. Podle víkendového vydání polského listu Gazeta Wyborcza však premiér Marek Belka s rezolucí nesouhlasí.


Česká strana už zpracovala projektovou dokumentaci od křižovatky k průmyslové zóně až na hranici s Polskem. Snahy o zastavení výstavby silnice nechápe ani náměstek libereckého hejtmana pro dopravu Miroslav Mach. „Nerozumím tomu,“ říká. „Poláci měli dostat na stavbu tolik peněz, že už dnes je jasné, že by se na tomto kousku silnice ani neprostavěly.“


Česká strana se zavázala do stavby vložit 2,5 milionu euro, Němci dokonce 13,5 milionu euro. „Peníze jsme schopní sehnat, protože jde o jednu z priorit, ale nemáme kompetentního partnera na polské straně,“ dodal Mach.
Pokud nakonec silnici Poláci nepostaví, bude muset vést jinudy. Může tak dojít na variantu vést silnici podél Nisy a Polsko objet. „Je to však velmi komplikované, navíc by doprava končila přímo v centru Žitavy,“ dodal Půta.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. Nasbírali jich zatím 78 321. Aby...  celý článek

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.