Nové silnici napříč Trojzemím, která má zrychlit hlavně spojení mezi Českem a Německem, hrozí, že nebude dokončena. Polští poslanci se její stavbu snaží zastavit, protože se bojí, že zpřístupní německé přístavy na úkor polských.
„Jsme z toho zoufalí a doufáme, že se to celé vyřeší a silnici se podaří dokončit včas,“ řekl hrádecký starosta Martin Půta. Pro rozvoj Hrádku i celého Trojzemí je silnice životně důležitá. „Máme rozestavěnou průmyslovou zónu a takhle nám do ní investoři nepůjdou,“ posteskl si starosta.
Stavbu silnice, která má přinést do regionu hlavně nové investory, zahájili slavnostně 1. května premiéři tří zemí, v roce 2007 má být podle plánu hotová. Na německé straně se již staví, v Polsku ještě ani nekopli. Hrozí, že hotová nikdy nebude. Většinu silnice přitom platí německá a česká strana, Poláky stavba vyjde prakticky zadarmo. Přesto ji chtějí zablokovat. „Lidé v Bogatynii se velmi podivují nad tím, co poslanci ve Varšavě odhlasovali. Většina tady silnici chce a podporuje její stavbu,“ dodal Půta.
Polský Sejm, tedy dolní komora polského parlamentu, přijala podle informací ČTK v pátek rezoluci, ve které vyzývá vládu, aby zabránila stavbě polského úseku silnice. V rezoluci poslanci zdůraznili, že téměř pětikilometrový polský úsek silnice by mohl ohrozit Štětín a Świnoujście, tedy polské přístavy u Baltského moře. „Podpis polsko-německo-české dohody o stavbě silnice neprospěje polským zájmům,“ uvádí se v rezoluci. Podle víkendového vydání polského listu Gazeta Wyborcza však premiér Marek Belka s rezolucí nesouhlasí.
Česká strana už zpracovala projektovou dokumentaci od křižovatky k průmyslové zóně až na hranici s Polskem. Snahy o zastavení výstavby silnice nechápe ani náměstek libereckého hejtmana pro dopravu Miroslav Mach. „Nerozumím tomu,“ říká. „Poláci měli dostat na stavbu tolik peněz, že už dnes je jasné, že by se na tomto kousku silnice ani neprostavěly.“
Česká strana se zavázala do stavby vložit 2,5 milionu euro, Němci dokonce 13,5 milionu euro. „Peníze jsme schopní sehnat, protože jde o jednu z priorit, ale nemáme kompetentního partnera na polské straně,“ dodal Mach.
Pokud nakonec silnici Poláci nepostaví, bude muset vést jinudy. Může tak dojít na variantu vést silnici podél Nisy a Polsko objet. „Je to však velmi komplikované, navíc by doprava končila přímo v centru Žitavy,“ dodal Půta.