Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pojízdný vrak pošle policie hned na technickou, právníci se bojí šikany

  13:00aktualizováno  13:00
Policisté budou mít za pár měsíců pravomoc přikázat řidiči podezřelého vozu, aby okamžitě jel na stanici technické kontroly. Umožní to nový předpis. Okolo něj však panuje mnoho nejasností, právníci se bojí zneužívání pravomocí policistů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Pravomoc policisty bude ale omezena – auto může poslat na technickou jen v případě, že nejbližší stanice je vzdálena do čtyř kilometrů.

Ministerstvo dopravy kvůli tomu začne posílat do terénu kamiony přestavěné na mobilní stanice technické kontroly. Když mechanik najde závažnou závadu, řidič kontrolu zaplatí.

Ministerstvo však zatím nestihlo připravit policii instrukce k zákonu. Právníci se bojí, že nová pravomoc umožní policii šikanovat řidiče, kteří se při kontrolách nechovají "dost pokorně".

Co když kontrola řidiče příliš zdrží?

Při okamžité technické bude technik nejspíš kontrolovat brzdy, jestli z auta neunikají kapaliny, či měřit vzorek pneumatik. Kontrola také odhalí, jestli doplňky na tuningem upravených autech neodporují vyhlášce. Půjdou na ni i podezřelí z krádeže auta.

Ze silnice na kontrolu

- Řidič bude na výzvu policisty povinen zajet ke kontrole technického stavu, pokud to není dál než čtyři kilometry.

- Budou se tam kontrolovat brzdy či pneumatiky nebo ověřovat, zda vůz není kradený.

- Když technik zjistí závažnou závadu, řidič kontrolu zaplatí.

- Každý řidič dostane doklad s výsledkem kontroly.

- Zákon začne platit, až úředníci předepíšou policii, jak postupovat.

Na to, o jak významný zásah do práv řidičů na silnici půjde, však zůstává dost nejasností. Co když zdržením vznikne řidiči neúměrná škoda? "Nejhorší případ by nastal, kdybych jel na letiště a oni mě poslali na technickou," míní Stanislav Šíp z Bruna Agency, který zastupuje řidiče při přestupcích.

A dále: jak zabránit tomu, aby si policista z kontrol neudělal byznys a neposílal lidi ke kamarádovi, který provozuje STK v nejbližším městě? A zatřetí, kdo definuje "závažnou závadu", za niž už se platí?

Vzepřít se kontrole by představovalo značné riziko. "Pokud by řidič neuposlechl a nejel tam, už je to přestupek s pokutou 2 500 korun. Zákon je však dost nejasný," vyjádřil se právník Jan Kněžínek.

Stanislav Šíp preferuje historickou praxi, kdy policie mohla na místě zabavit takzvaný malý technický průkaz a donutit tak řidiče, aby do měsíce chybu odstranil.

Policie zatím neví, jak nový zákon uplatňovat. "Čekáme na vyhlášku," odpověděla její mluvčí Veronika Hodačová. Ministerstvo dopravy slibuje, že všechny otázky vyjasní.

"Vyhláška určí, jestli vás musí policista na kontrolu doprovodit, jaká bude cena, jaké bude to zdržení. Opatření směřuje k nejhorším vrakům, které jezdí po silnicích. Jistě si pamatujete třeba řidiče s avií, který srazil děti na přechodu, protože mu auto vůbec nebrzdilo,“ reagoval mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nová kniha vydaná olomouckou filozofickou fakultou má ukázat mylnost stereotypů...
Kniha o slovenských Romech má bourat stereotypy i formou, čte se odzadu

Neobvyklou knihu vydala olomoucká filozofická fakulta. Shrnuje výsledky studie vědců zkoumající romské obyvatele čtyř slovenských vesnic a na příkladech...  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek
Poslanci chtějí od policie celý spis k žádosti o stíhání Babiše a Faltýnka

Poslanci žádají policii, aby mandátovému a imunitnímu výboru poskytla celý vyšetřovací spis ke kauze Čapí hnízdo, v níž chtějí stíhat šéfa ANO Andreje Babiše a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.