Pohyb po krámě - obchodníkova tajná zbraň

  • 4
Ellen Lindhartová si v obchodě firmy Prada v SoHo vybrala třpytivě modré sako s velkým límcem a elegantně prověšeným páskem. Když ho sundala z věšáku a zamířila s ním do zkoušecí kabinky, netušila, že je každý její pohyb pečlivě sledován. Všechny její pohyby přenášel do počítače v zadní místnosti obchodu malinký silikonový čip schovaný v černé obálce připevněné k podšívce saka.

Podle International Herald Tribune se počítač automaticky zapnul ve chvíli, kdy Ellen se sakem pohnula. Na monitoru se poté objevila fotografie zkoušeného oděvu a všechny podrobnosti o jeho střihu, materiálu.

Měřiče pohledů a pohyb po krámě
Prada patří ke stovkám společností, které v posledních měsících začaly experimentovat s novými technologiemi sledujícími zákazníky - třeba s "měřiči pohledů". Tyto systémy monitorují jak dlouho se člověk dívá na konkrétní místo v regálu. To umožňuje rychle přeorganizovat zboží tak, aby zmizela místa, jichž si nikdo nevšímá.

Obchodníci pracují i s elektronickými senzory schopnými spočítat kolik zákazníků je ve které části obchodu a jak by tedy bylo nejlépe rozmístit zaměstnance.

Končí tak doby, kdy pokud chtěl majitel obchodu vědět, co si zákazníci o jeho zboží, o způsobu nabízení či balení myslí, musel se jich zeptat. Nejnovější technologie mu totiž umožňují bez vědomí zákazníků sledovat všechny zvyky a chování, jako by se jednalo o zvířata v divočině.

Podobné výzkumy jsou krokem k úspěchu
Paco Underhill, zakladatel společnosti Envirosell, která se zabývá sledováním chování zákazníků, tvrdí, že právě podobné výzkumy jsou v současné době naprosto klíčovým krokem k úspěchu.

"V současnosti klesl čas, který zákazníci průměrně tráví v obchodě, na absolutní minimum," tvrdí Underhill. "Nakupující 11,26 minuty a ti, kdo se přijdou jen tak podívat, dokonce jenom 2,36 minuty. Vzhledem k tomu, že 60 až 70 procent všech nákupů jsou impulzívní koupě, je naprosto nezbytné sledovat zákazníky, abychom věděli, jak upoutat jejich pozornost."

A mnohé obchody tak tajně činí. Bojí se totiž, aby nepopudily zákazníky obávající se o své soukromí.

Společnost ShopperTrak RCT například ve více než deseti tisících obchodech, včetně firem Nike, Eddie Bauer, Ikea, Sears a Disney rozmístila monitorovací zařízení. Tento systém zatím jen "počítá hlavy", ale během osmi měsíců má být vylepšen o řadu dalších funkcí.

Obchodníky pochopitelně nejvíc zajímá, kam se lidé dívají, jak jejich oči těkají po regálech a co nejlépe upoutá jejich pozornost. To pomáhá zjistit systém s označením ERICA, který už několik firem používá. Další, založené na podobných principech, se v současnosti testují.

Nejužitečnější by pro obchodníky ale mohly být elektronické čipy umístěné přímo na zboží, tak jak to už dělá Prada a také další společnosti v USA - Gap, Toys 'R' Us, Bloomingdale's, J. Crew, Hollywood Video.

V podstatě jde jen o další generaci čárového kódu, který ale umí mnohem víc než jeho pruhovaný předchůdce. Při velikosti běžné poštovní známky umí čip uchovávat a vysílat bezdrátové signály s informacemi o jménu produktu, místu a času výroby, umístění v obchodě či skladu a době trvanlivosti.

U Prady jde čip ještě dál - pamatuje si například, kolikrát si kdo oblečení zkoušel a kolik stejných nebo podobných kusů je ještě k dispozici. Funguje také jako bezpečnostní zařízení, protože prodavači díky přenosným čtečkám čipu vědí, který kus oblečení si právě někdo v kabince zkouší, aniž by museli zákazníky bedlivě sledovat.

Od prosince, kdy společnost Prada obchod v SoHo otevřela, se informace shromažďovaly bez identifikace zákazníka, ale to by se už brzy mohlo změnit - pokud si to budou zákazníci přát, mohou obchodu poskytnout svá osobní data a dostat za to personalizované, tedy lepší služby.

Někdo je pobouřen, jiný v klidu
Některým klientům to nevadí. "Dneska asi člověk nemůže dělat vůbec nic, aby při tom nebyl nějakým způsobem sledovaný," krčí rameny Lynn Grossová, 51letá zákaznice firmy Prada.

Devětadvacetiletá Jennifer Yoderová, která u Prady také ráda nakupovala, ale tvrdí, že samotná myšlenka sledování jí zvedá žaludek. "Děsí mě, že by o mě měl někdo shromažďovat jakékoli informace," říká. "Připadám si, jako by mě chtěli chytit a prodat."

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Nejlepší videa na Revue